Developing Cream Blush Packaging By Considering Customer Preference With Kansei Engineering And Kano Model Approach

Aprilia, Safira (2021) Developing Cream Blush Packaging By Considering Customer Preference With Kansei Engineering And Kano Model Approach. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411640000092_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
02411640000092_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Cosmetic is an ever changing industry that has a brief product life cycle with the constant change of trend, label, and packaging. Nowadays, packaging is not only use for the function but also the aesthetic design that can trigger emotional response from user. Cream blush is a type of makeup applied on the cheek to give natural flushes that increase attractiveness. This research was conducted to develop the design of cream blush makeup to increase the competitiveness of the product using the concept of Kansei Engineering and Kano Model. Kansei Engineering was used to capture and translate consumer emotion of a product as kansei words to be translated into the elements of design. This research also categorizes Kansei words from consumer perception into attributes in the Kano Model and is assisted with the calculation and statistical analysis. The results obtained from this research will be the attributes of the package that influence the consumer’s purchasing decision and customer satisfaction. From interview and research there are 32 kansei words obtained that relate to cream blush packaging. From there the kansei words is reduce to 12 words which are Affordable, Attractive, Unique, Feminine, Sturdy, Easy to Use, Easy to Carry, Minimalist, Cute, Enjoyable and Recognizable. Data is collected from 40 respondent to rate the stimuli based on kansei words given. From there the data is process and three attribute is obtained which are stick shape, colorful color and plain decoration. The respondents are mostly young university students and it affected the result of design, even with only a few year age gaps, the style preference are different. From the reevaluation made to 5 respondents, the result shows that they are satisfied with the shape of the new design but the color are for younger woman because it is light and colorful.
======================================================================================================
Kosmetik adalah industri yang selalu berubah yang memiliki siklus hidup produk
yang singkat dengan perubahan tren, label, dan kemasan yang konstan. Saat ini
kemasan tidak hanya digunakan untuk fungsi tetapi juga desain estetika yang dapat
memicu respon emosional dari pengguna. Cream blush on adalah jenis riasan yang
diaplikasikan pada pipi untuk memberikan rona wajah yang natural sehingga
menambah daya tarik. Penelitian ini dilakukan untuk mengembangkan desain cream
blush makeup untuk meningkatkan daya saing produk dengan menggunakan konsep
Kansei Engineering dan Kano Model. Kansei Engineering digunakan untuk
menangkap dan menerjemahkan emosi konsumen dari suatu produk sebagai kata-kata
kansei untuk diterjemahkan ke dalam elemen desain. Penelitian ini juga
mengkategorikan kata Kansei dari persepsi konsumen ke dalam atribut dalam Model
Kano dan Conjoint Analysis Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah atribut
kemasan yang mempengaruhi keputusan pembelian konsumen dan kepuasan
konsumen. Terdapat 32 kata kansei yang berhubungan dengan kemasan krim blush
on. Dari sana kata kansei direduksi menjadi 12 kata yaitu Terjangkau, Menarik, Unik,
Feminin, Kokoh, Mudah Digunakan, Mudah Dibawa, Minimalis, Lucu,
Menyenangkan dan Dikenali. Data dikumpulkan dari 40 responden untuk menilai
stimuli berdasarkan kata-kata kansei yang diberikan. Dari sana data diolah dan
diperoleh tiga atribut yaitu tongkat ahape, warna warni dan hiasan polos. Sebagian
besar responden adalah mahasiswa dan hal ini dapat mempengaruhi hasil desain.
Walaupun dengan perbedaan usia yang hanya beberapa tahun, preferensi gayanya
berbeda. Dari evaluasi ulang yang dilakukan terhadap 5 responden, didapatkan hasil
bahwa mereka puas dengan bentuk desain baru tetapi warnanya untuk wanita yang
lebih muda karena ringan dan berwarna-warni.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Cream blush makeup, Kansei Engineering, Kano Model, Conjoint Analysis, Packaging design
Subjects: T Technology > TS Manufactures > TS170 New products. Product Development
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
T Technology > TS Manufactures > TS195 Packaging
Divisions: Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Safira Aprilia
Date Deposited: 06 Mar 2021 01:14
Last Modified: 06 Mar 2021 01:14
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/83535

Actions (login required)

View Item View Item