Perancangan Co-Branding Akang Antar Melalui Mitra Umkm Sebagai Simbiosis Mutualisme Penggerak Ekonomi Lamongan

Sulaiman, Salman Alfarisi (2023) Perancangan Co-Branding Akang Antar Melalui Mitra Umkm Sebagai Simbiosis Mutualisme Penggerak Ekonomi Lamongan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08511940000008-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08511940000008-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 3 October 2025.

Download (6MB) | Request a copy

Abstract

Start up adalah suatu organisasi yang dirancang untuk mendapatkan model bisnis yang tepat agar dapat menghasilkan pertumbuhan yang cepat. Indonesia menempati peringkat ke-enam jumlah startup terbanyak didunia. Hal tersebut menunjukkan pertumbuhan pengembangan dan penciptaan startup di Indonesia cukup baik. Namun sayangnya, peluang perkembangan startup secara global tidak selamanya sejalan dengan tingkat keberhasilan startup. Sebuah startup dikategorikan gagal ketika tidak mampu tumbuh dan menghasilkan profit. Sehingga penelitian ini akan berfokus untuk membuat strategi rancangan co-branding Akang Antar melalui mitra UMKM sebagai simbiosis mutualisme dalam memperluas konsumen Akang Antar. Co-branding merupakan sebuah pemasaran dengan menggabungkan produk utama dengan produk dari perusahaan lain dengan strategi untuk mencapai pertumbuhan perusahaan.
Metode yang digunakan dalam penelitian ini meliputi pengumpulan data melalui studi literatur, observasi untuk melakukan pengamatan secara khusus ke beberapa tempat, wawancara UMKM sebagai pengetahuan eksisting Akang Antar melalui beberapa sudut pandang, kuisoner dilakukan untuk menggali data mengenai target segmen dan wawancara ahli untuk mendapatkan masukan dan saran dari orang atau pakar yang sudah mempunyai pengalaman di bidang terkait.
Luaran dari perancangan ini adalah menghasilkan rancangan co-branding Akang Antar melalui mitra UMKM untuk peningkatan pertumbuhan perusahaan dalam memperluas konsumen Akang Antar dalam bentuk startegi co branding dan visual media. Media yang dibuat berupa media digital marketing print ads, environmental, sosial media, periklanan vidio TVC, dan event. Perancangan ini diharapkan dapat memperluas dan meningkatnya konsumen Akang Antar maupun UMKM sehingga terbentuknya simbiosis mutualisme bisnis penggerak ekonomi Kabupaten Lamongan
Kata Kunci : Akang Antar, Co Branding, StartUP, UMKM
=============================================================================================================================
A startup is an organization designed to find the right business model to achieve rapid growth. Indonesia ranks sixth in the world in terms of the highest number of startups. This indicates a positive trend in the development and creation of startups in Indonesia. However, unfortunately, the opportunities for global startup development do not always align with the success rate of startups. A startup is considered to fail when it is unable to grow and generate profits. Therefore, this research will focus on creating a co-branding strategy for "Akang Antar" through partnerships with micro, small, and medium enterprises (UMKM) as a symbiosis of mutualism to expand "Akang Antar's" consumer base. Co-branding is a marketing approach that combines a main product with another company's product to achieve company growth.
The methods used in this research include data collection through literature studies, observations made by specifically visiting several locations, conducting interviews with UMKM to gain existing knowledge about "Akang Antar" from various perspectives, using questionnaires to gather data about the target segments, and interviewing experts to obtain input and advice from individuals or professionals who have experience in related fields.
The outcome of this design is to produce a co-branding strategy for "Akang Antar" through partnerships with UMKM to increase the company's growth in expanding its consumer base. This will be achieved through co-branding and visual media strategies. The media created will consist of digital marketing, print ads, environmental media, social media, TVC video advertising, and events. The aim of this design is to expand and increase the consumers of "Akang Antar" and UMKM, thereby creating a mutualistic symbiosis in driving the economy of Lamongan Regency.
Keywords : Akang Antar, Co Branding, StartUP, UMKM

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Akang Antar, Co Branding, StartUP, UMKM
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.15 Branding (Marketing)
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Salman Alfarisi Sulaiman
Date Deposited: 02 Aug 2023 02:11
Last Modified: 02 Aug 2023 02:11
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100672

Actions (login required)

View Item View Item