Re-Desain Interior Paviliun Provinsi Gedung Smesco Indonesia dengan Konsep One Stop Shopping Bernuansa Nusantara sebagai Sarana Pengunjung yang Rekreatif

Azizah, Salma (2023) Re-Desain Interior Paviliun Provinsi Gedung Smesco Indonesia dengan Konsep One Stop Shopping Bernuansa Nusantara sebagai Sarana Pengunjung yang Rekreatif. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08411940000029_Undergraduate Thesis.pdf] Text
08411940000029_Undergraduate Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 3 October 2025.

Download (20MB) | Request a copy

Abstract

UKM atau Usaha Kecil, dan Menengah merupakan pilar terpenting dalam perekonomian Indonesia dalam membentuk dan menyumbang produk domestik bruto. Pemerintah membangun Paviliun Provinsi Smesco Indonesia sebagai galeri pusat perbelanjaan yang menyediakan produk UKM dari seluruh provinsi Indonesia dan dibuka untuk khalayak umum sehingga mendukung promosi pengusaha Indonesia semakin maju. Paviliun Provinsi memiliki keunikan konsep dan tujuannya tersendiri, namun seiring berkembangnya zaman, Paviliun Provinsi membutuhkan inovasi baru yang dapat mempertahankan eksistensinya dalam memperkuat minat masyarakat sebagai penggerak roda ekonomi UKM. Acuan masalah yang paling utama bagi Paviliun Provinsi adalah kurangnya peminat sehingga terlihat sepinya pengunjung yang berbelanja. Hal ini juga diperkeruh dengan kondisi pasca pandemi dimana kebutuhan masyarakat akan kesehatan hiburan meningkat.
Berangkat dari permasalahan peran galeri retail dan kaitannya dengan pertumbuhan ekonomi UKM serta permasalahan minat pengunjung, Paviliun Provinsi membutuhkan upaya re-desain atau perancangan kembali dengan menggunakan konsep One stop Shoppping dengan penerapan nuansa desain nusantara sehingga menyajikan sarana pengunjung yang rekreatif.. Harapannya Paviliun Provinsi dapat menjadi pusat perbelanjaan UKM unggulan yang menjadi sarana rekreasi sehingga dapat dinikmati seluruh lapisan masyarakat dan mendukung sektor perdagangan UKM di area seluruh provinsi Indonesia.
Penerapannya konsep ini menghadirkan aktivitas dan fasilitas baru yang didasari oleh kebutuhan pengguna, seperti adanya area café, area workshop atau pelatihan, area panggung terbuka, area pamer, dan pelayanan bagi kebutuhan pengunjung akan mobilitas ekspedisi produk UKM. Melalui konsep One stop Shopping dan rekreatif, galeri retail tidak hanya menjadi sebuah tempat berbelanja yang bisa namun juga dapat memberikan pengalaman rekreasi guna menghilangkan penat serta menarik minat masyarakat untuk membeli produk UKM.
=============================================================================================================================
SMEs or Small and Medium Enterprises are the most important pillars in the Indonesian economy in shaping and designing gross domestic product. The government built the Smesco Indonesia Paviliun Provinsi as a central gallery for association that provides SME products from all Indonesian provinces and is open to the general public so as to support the promotion of more advanced Indonesian entrepreneurs. The Paviliun Provinsi has its own unique concept and purpose, but over time, the Paviliun Provinsi needs new innovations that can maintain its existence in strengthening community interest as a driving force for the SME economy. The most important reference problem for the Provincial Pavilion is the lack of interested people, so it has very few buyers. This is also exacerbated by post-pandemic conditions where people's need for health and entertainment has increased.
Departing from the problem of the role of retail galleries and their relation to SME economic growth and the problem of visitor interest, the Provincial Pavilion requires re-design or re-design using the One stop Shopping concept with the application of archipelago design nuances so as to provide recreational visitor facilities. It is hoped that the Provincial Pavilion will be able to become a leading SME shopping center which is a recreational facility so that it can be enjoyed by all levels of society and supports the SME trading sector in areas throughout Indonesia's provinces.
The application of this concept presents new activities and facilities based on user needs, such as a café area, workshop or training area, open stage area, exhibition area, and services for the needs of visitors for the mobility of SME product expeditions. Through the concept of One stop Shopping and recreation, retail galleries are not only a place to shop but can also provide recreational experiences to relieve fatigue and attract people's interest in buying SME products.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Galeri Retail, One stop Shopping, Nusantara, Rekreatif, Retail Gallery, One stop Shopping, Archipelago, Recreative
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.127 Market segmentation. Target marketing
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.15 Branding (Marketing)
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Salma Azizah
Date Deposited: 01 Aug 2023 03:07
Last Modified: 01 Aug 2023 03:07
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100832

Actions (login required)

View Item View Item