Analisis Preferensi Mahasiswa Dalam Memilih Platform Marketplace Menggunakan Conjoint Analysis

Wibowo, Angelica Cintya Mannuela (2023) Analisis Preferensi Mahasiswa Dalam Memilih Platform Marketplace Menggunakan Conjoint Analysis. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211940000138-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211940000138-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 3 October 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Perkembangan teknologi terjadi secara cepat yang mengakibatkan gaya hidup dan perilaku turut serta berubah, begitu juga dengan keinginan dan permintaan yang semakin beragam. Khususnya pada bidang transaksi jual beli online yang semakin berkembang melalui media elektronik. Kemudahan yang diberikan melalui jual beli online memiliki daya tarik yang tinggi kepada masyarakat untuk melakukan transaksi. Perubahan perilaku ini dapat berpengaruh kepada kinerja dari masing-masing marketplace sehingga menarik untuk dilakukan adanya preferensi konsumen. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui kombinasi serta level atribut yang menjadi preferensi mahasiswa dalam memilih platform marketplace. Fokus objek pada penelitian ini yaitu platform marketplace khususnya Tokopedia, Shopee, dan TikTok Shop dengan peringkat tiga teratas yang sering digunakan oleh masyarakat Indonesia. Metode yang digunakan yaitu conjoint analysis untuk mengetahui preferensi konsumen dengan atribut marketplace yang sudah ditentukan. Atribut yang ditentukan ialah tampilan platform, promo, metode pembayaran, jenis marketplace, jasa pengiriman, dan ulasan. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik non-probability sampling dan metode purposive sampling. Hal ini dilakukan dengan cara menyebarkan kuesioner secara online melalui google forms kepada mahasiswa di Indonesia yang menggunakan platform marketplace. Hasil dari penelitian tugas akhir ini adalah mengetahui kombinasi serta level atribut yang menjadi preferensi mahasiswa dalam memilih platform marketplace. Dari pengolahan data menggunakan IBM SPSS Statistics 26, didapatkan atribut yang paling mempengaruhi preferensi mahasiswa adalah atribut metode pembayaran. Dilanjutkan dengan atribut kedua yaitu marketplace, lalu promo, jasa pengiriman, ulasan, dan tampilan platform. Kombinasi atribut yang menjadi preferensi mahasiswa dalam memilih platform marketplace adalah tampilan platform sederhana, cashback pembelian produk dengan minimal jumlah pembelian tertentu, transfer melalui bank, Tokopedia, jasa kirim milik marketplace, dan ulasan produk berupa foto dan video.
========================================================================================================================
Technological developments occur rapidly which results in lifestyles and behaviors also changing, as well as increasingly diverse desires and demands. Especially in the field of online buying and selling transactions which are increasingly developing through electronic media. The convenience provided through online buying and selling has a high appeal to the public to make transactions. This change in behavior can affect the performance of each marketplace so it is interesting to do consumer preferences. The purpose of this research is to determine the combination and level of attributes that are the preferences of students in choosing a marketplace platform. The focus of the object in this research is the marketplace platform, especially Tokopedia, Shopee, and TikTok Shop with the top three rankings that are often used by Indonesians. The method used is conjoint analysis to determine consumer preferences with predetermined marketplace attributes. The attributes determined are platform appearance, promos, payment methods, type of marketplace, delivery services, and reviews. Data collection was carried out using non-probability sampling techniques and purposive sampling methods. This is done by distributing questionnaires online through google forms to students in Indonesia who use the marketplace platform. The result of this final project research is to find out the combination and level of attributes that students prefer in choosing a marketplace platform. From data processing using IBM SPSS Statistics 26, it is obtained that the attribute that most influences student preferences is the payment method attribute. Followed by the second attribute, namely marketplace, then promos, delivery services, reviews, and platform appearance. The combination of attributes that students prefer in choosing a marketplace platform is a simple display platform, cashback on product purchases with a minimum purchase amount, transfer via bank, Tokopedia, marketplace-owned shipping services, and product reviews in the form of photos and videos.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Marketplace, Atribut, Preferensi Konsumen, Conjoint Analysis, Marketplace, Attributes, Consumer Preferences, Conjoint Analysis
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.32 Consumers' preferences
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Angelica Cintya Mannuela W
Date Deposited: 01 Aug 2023 08:36
Last Modified: 01 Aug 2023 08:36
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101077

Actions (login required)

View Item View Item