Desain Perhiasan Kawat untuk Generasi Z

Eugenia, Eugenia (2023) Desain Perhiasan Kawat untuk Generasi Z. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311940000037-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311940000037-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Perhiasan kawat tembaga sudah sejak lama berkembang di Indonesia. Jenis perhiasan ini sering menonjolkan dari segi teknik pengikatannya yang rumit dan berjumlah banyak, sehingga sering sekali menyebabkan harga produksi yang tinggi serta gaya desain yang bersifat klasik. Akibatnya, perhiasan kawat tembaga hanya diminati pangsa pasar tertentu saja, yaitu kaum wanita yang berusia lebih dari 30 tahun. Hal ini pun sangat disayangkan, terlebih karena semakin berkembangnya zaman, populasi generasi muda akan semakin bertambah. Selain menduduki posisi kedua sebagai konsumen dengan daya beli terbesar secara global, generasi yang akan menginjak usia dewasa ini diperkirakan akan memiliki daya beli yang sangat besar pada tahun 2026. Salah satu cara untuk menarik minat generasi tersebut adalah dengan menyesuaikan dengan tren yang sedang populer di kalangan tersebut, salah satunya berupa tren perhiasan yang menggunakan konsep floral. Berkaitan dengan gaya desain klasik pada perhiasan kawat yang cenderung berukuran besar, maka konsep light disematkan dengan harapan membuat perhiasan terkesan ringan bagi pengguna. Kedua konsep itu akan ditambahkan dalam perancangan tanpa menghilangkan esensi dari perhiasan kawat sendiri, yaitu konsep intricate. Dengan begitu, harapannya adalah perhiasan kawat dapat menjadi perhiasan yang eksis di kalangan muda.
==============================================================================================================================
Copper wire jewelry has been around for a long time in Indonesia. This type of jewelry often features a complicated and large number of binding techniques, which often results in high production prices and ethnic design styles. Consequently, copper wire jewelry only appeals to certain market segments, namely women who are 30 years old. This is also very unfortunate, especially because as time goes by, the population of the younger generation will increase. Apart from placing second as the biggest jewelry spenders globally, these young adults are expected to have enormous spending power by 2026. One way to attract this generation’s interest is by adjusting to the trends that are currently popular among them, one of them including a jewelry with floral concept. Regarding wire jewelry’s classic style that tends to be on a bigger size, light concept is added in the hopes of making customers perceive this type of jewelry as something lightweight. These two concepts will be inserted into the designing process without overshadowing the essence of wire jewelry itself, the intricate concept. With that said, the concepts will hopefully make wire jewelry more appealing in young generations’ eyes.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Perhiasan Kawat Tembaga, Generasi Z, Intricate, Floral, Light, Copper Wire Jewelry, Generation Z
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.127 Market segmentation. Target marketing
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.32 Consumers' preferences
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Eugenia Eugenia
Date Deposited: 30 Jul 2023 03:17
Last Modified: 30 Jul 2023 03:17
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/101201

Actions (login required)

View Item View Item