Perencanaan Detail Dermaga Wisata Marina Di Kawasan Kaki Jembatan Suramadu Sisi Surabaya

Ariyani, Indah Dwi (2008) Perencanaan Detail Dermaga Wisata Marina Di Kawasan Kaki Jembatan Suramadu Sisi Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[thumbnail of 3102100086-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
3102100086-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (18MB)

Abstract

Rencana pengembangan Jembatan Suramadu sebagai kawasan wisata pantai merupakan rencana positif bagi pemerintah kota Surabaya. Hal itu dikarenakan belum adanya kawasan wisata pantai yang memadai di Surabaya, sedangakan wisata pantai merupakan alternatif bagi pemenuhan kebutuhan wisata bagi wisatawan yang tertarik pada daya tarik pantai terutama wisatawan dari Surabaya sendiri dan daerah sekitamya. Oleh karena itu untuk mendukung wisata pantai, di daerah tersebut perlu dibangun suatu dermaga yang dikhususkan untuk menampung jenis kapal wisata. Kapal yang akan ditampung di dermaga tersebut nantinya adalah jenis kapal power boat dengan karakteristik panjang kapal 17 m, lebar kapal 4,5 m, syarat draft maksimum kapal 1,75 m dan bobot mati kapal 19 ton. Bangunan dermaga ini dari daratan adalah trestle dihubungkan dengan jembatan tangga menuju dermaga dengan struktur ponton. Bahan utama dari trestle adalah beton, sedangkan jembatan tangga dan dermaganya sendiri dari baja. Jembatan dan dermaga dari bangunan ini bersifat naik turun mengikuti pasang surut air laut dan muatan di atas dermaga, maka posisi jembatan dan dermaganya juga mengikuti elevasi pasang surut air laut yaitu sebagai berikut : Dalam kondisi dermaga penuh muatan dan air laut pasang maka posisi jembatan dan dermaga pada elevasi + 4,07 mLWS, dan waktu air laut surut posisi jembatan dan dermaga berada pada elevasi + 0.67 mLWS. Dalam kondisi dermaga kosong muatan dan air laut pasang jembatan dan dermaga berada pada elevasi + 4.14 mLWS, dan waktu air laut surut pada elevasi + 0.74 mLWS. Dari perhitungan RAB diidapatkan biaya pembangunan total seluruhnya adalah Rp 35,030,000,000.00
===================================================================================================================================
The plan to develop the Suramadu Bridge as a coastal tourist area is a positive plan for the Surabaya city government. This is because there is no adequate beach tourism area in Surabaya, while beach tourism is an alternative to fulfill tourism needs for tourists who are interested in the attractions of the beach, especially tourists from Surabaya itself and the surrounding areas. Therefore, to support beach tourism, in this area it is necessary to build a pier specifically to accommodate types of tourist boats. The ship that will be accommodated at the pier will be a power boat type with the characteristics of a ship length of 17 m, a ship width of 4.5 m, a maximum draft requirement of 1.75 m and a dead weight of 19 tonnes. This pier building from the mainland is a trestle connected by a ladder bridge to the pier with a pontoon structure. The main material of the trestle is concrete, while the stair bridge and piers themselves are steel. The bridge and pier of this building rise and fall following the tides of sea water and the load on the pier, so the position of the bridge and pier also follows the tidal elevation of sea water, namely as follows: If the pier is full of load and the sea water is high, the position of the bridge and pier at an elevation of + 4.07 mLWS, and when the sea water recedes the position of the bridge and pier is at an elevation of + 0.67 mLWS. In conditions where the pier is empty and the tide is high, the bridge and pier are at an elevation of + 4.14 mLWS, and when the sea water recedes it is at an elevation of + 0.74 mLWS. From the RAB calculations, the total construction cost is IDR 35,030,000,000.00

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSS 627.31 Ari p-1 2007
Uncontrolled Keywords: Trestle, Dermaga ponton,Jembatan tangga penghung; Trestle, Pontoon, Marina Tour Pier and Bridge
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General) > V220 Naval ports, bases, reservations, docks, etc.
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 27 Nov 2023 03:36
Last Modified: 27 Nov 2023 03:36
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/105213

Actions (login required)

View Item View Item