Mas`ud M, Ahmad Azwar (2024) Analisis Pemodelan Hidrodinamika Dan Transportasi Sedimen Di Area Fuel Terminal Serui Dan Alternatif Penanggulangannya. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
6020212006-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Download (12MB) |
Abstract
Fuel Terminal Serui merupakan fasilitas vital milik negara yang mendistribusikan BBM ke seluruh wilayah Pulau Yapen Provinsi Papua yang memiliki permasalahan dimana terjadi overtopping pada bangunan pelindung pantai eksisting yang menyebabkan kerusakan pada fasilitas yang ada. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses hidrodinamika dan karakteristik gelombang melalui pemodelan numerik menggunakan MIKE DHI dengan modul (HD), (SW) dan (ST). kemudian meninjau lebih jauh penyebab utama dari permasalahan yang ada dalam menentukan alternatif penanggulangannya. Validasi dilakukan dengan membandingkan output model (arus dan pasang surut) dengan data lapangan serta kajian penjalaran dan transformasi gelombang dengan analisis teoritis yang dibandingkan dengan hasil pemodelan. Hasil validasi model dengan MAPE (Mean Absolute Percentage Error) pasang surut (0.3%), arus (30%) dan gelombang (15%) dengan tinggi gelombang yang menjalar ke garis pantai 0.3-0.4 m (calm waves). Terjadinya run-up dan overtopping disebabkan oleh geometri dan jenis bangunan pantai eksisting yang tidak sesuai. sehingga menyebabkan gelombang menjadi 2-3 kali lipat dengan rate overtopping yang bersifat destruktif terhadap bangunan sekitar. Sirkulasi arus berkisar 0.1-0.04 s/d 0.1-0.02 m/s dan transport sedimen dengan interval 0.0000016 - 0.0000024 m3/s/m. Shield parameter dan pemodelan memperlihatkan perubahan morfologi di sekitar bangunan. Berdasarkan identifikasi permasalahan pantai yang ada maka alternatif penanggulangan yang dilakukan adalah melakukan modifikasi bangunan pelindung pantai eksisting. dimana penentuan dimensi menggunakan kala ulang gelombang 50 tahunan.
========================================================================================================================
The Serui Fuel Terminal is a vital state-owned facility that distributes fuel throughout the Yapen Island, Papua Province, which has problems where there is overtopping of existing coastal protection buildings which causes damage to existing facilities. This research aims to determine the hydrodynamic process and wave characteristics through numerical modeling using MIKE DHI with (HD), (SW) and (ST) modules. then review further the main causes of existing problems in determining alternative solutions. Validation is carried out by comparing model output (currents and tides) with field data as well as studying wave propagation and transformation with theoretical analysis which is compared with modeling results. Model validation results with MAPE (Mean Absolute Percentage Error) tides (0.3%), currents (30%) and waves (15%) with wave heights that propagate to the coastline of 0.3-0.4 m (calm waves). The occurrence of run-up and overtopping is caused by the inappropriate geometry and type of existing coastal buildings. thus causing the waves to become 2-3 times larger with an overtopping rate which is destructive to surrounding buildings. Current circulation ranges from 0.1-0.04 to 0.1-0.02 m/s and sediment transport in the interval 0.0000016 - 0.0000024 m3/s/m. Shield parameters and modeling show changes in morphology around the building. Based on the identification of existing coastal problems, the alternative response taken is to modify existing coastal protection buildings. where the determination of dimensions uses a wave return period of 50 years.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | hidrodinamika, pemodelan numerik, run-up, transformasi gelombang, hydrodynamics, numerical modeling, run-up, wave transformation. |
Subjects: | Q Science > QA Mathematics > QA911 Fluid dynamics. Hydrodynamics Q Science > QC Physics > QC151 Fluid dynamics Q Science > QE Geology > QE571 Sedimentation and deposition. Sediment transport. Erosion. |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Ahmad Azwar Mas'ud M |
Date Deposited: | 07 Feb 2024 06:26 |
Last Modified: | 07 Feb 2024 06:26 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/106455 |
Actions (login required)
View Item |