Perancangan Video Microlearning Materi Branding Sebagai Modul Pembelajaran Perusahaan

Aldisyah, Fachri (2024) Perancangan Video Microlearning Materi Branding Sebagai Modul Pembelajaran Perusahaan. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311740000122_undergraduated_thesis.pdf] Text
08311740000122_undergraduated_thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Perancangan video microlearning materi branding ini bertujuan untuk memenuhi kebutuhan modul konten pembelajaran materi branding PT. ICON+ dalam melakukan penerapan pembelajaran mandiri setelah kegiatan pelatihan dan edukasi karyawan internal mereka terdistrupsi semenjak terjadinya pandemik COVID-19. Perancangan ini juga bertujuan untuk memberikan karyawan pengetahuan mengenai materi branding dikarenakan PT. ICON+ memerlukan karyawannya untuk memahami basis-basis dari kegiatan branding, sebagaimana materi tersebut tercatat dalam daftar materi pengadaan konten video microlearning yang telah mereka siapkan. ICON+ memutuskan untuk menggunakan konten video microlearning untuk menyediakan materi yang lebih sederhana dan sesi pembelajaran jangka pendek untuk mempermudah dan mempercepat karyawannya dalam memahami materi yang diberikan. Perancangan ini akan dilakukan dengan metode penelitian studi literatur, studi eksisting, studi komparator, dan wawancara yang berhubungan dengan topik gaya pembelajaran microlearning dan materi branding. Perancangan video akan melalui tahap pra-produksi yang akan menghasilkan naskah dan storyboard, tahap produksi yang akan menghasilkan aset visual dan rekaman suara, dan tahap post produksi yang akan menghasilkan luaran desain akhir berbentuk kumpulan video materi branding yang masing-masing videonya berdurasi kurang lebih tiga menit. Metode penilaian akan menggunakan format kuis yang memerlukan audiensnya menjawab soal-soal setelah menonton konten video. Hasil dari penelitian ini akan menunjukkan bahwa karyawan perusahaan dapat memahami materi branding dengan melakukan sesi pembelajaran mandiri jangka pendek menggunakan konten materi yang berformat microlearning.
=============================================================================================================================
The design planning of this branding microlearning videos aim to meet the needs of the ICON+ for branding material contents to implement self-learning for their employees after their internal training and education activities were disrupted due to the COVID-19 pandemic. This design planning also aims to provide employees with knowledge regarding branding material because PT. ICON+ requires its employees to understand the basics of branding activities. ICON+ decided to use microlearning video content to provide simpler material and short-term learning sessions to make it easier and faster for its employees to understand the materials provided. The design planning will be carried out using literature study research methods, existing studies, comparator studies, and interviews related to the topic of microlearning learning styles and branding materials. The video design planning will go through a pre-production stage which will produce a script and storyboard, a production stage which will produce visual assets and voice recordings, and a post-production stage which will produce the final design output in the form of a collection of branding material videos, each video lasting approximately three minute. The assessment method will use a quiz format which requires the audiences to answer questions after watching the video content. The results of this research will show that company employees can understand branding material by conducting short-term independent learning sessions using the material contents in microlearning format.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Microlearning, Perusahaan, animasi visual, motion, media pembelajaran, Brand, PT. ICON+, Companies, visual animation, learning media
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.15 Branding (Marketing)
L Education > L Education (General)
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Aldisyah Fachri
Date Deposited: 19 Feb 2024 07:26
Last Modified: 19 Feb 2024 07:26
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107489

Actions (login required)

View Item View Item