Pengembangan Game Simulasi 3D Pembelajaran Rambu Lalu Lintas Dengan Unity Game Engine

Putra, Fitra Agung Diassyah (2024) Pengembangan Game Simulasi 3D Pembelajaran Rambu Lalu Lintas Dengan Unity Game Engine. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5025201072-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5025201072-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Lalu lintas merupakan komponen yang tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan sehari-hari apalagi jika bertempat tinggal di kota besar. Meskipun pemahaman peraturan lalu lintas hal yang sangat penting, pelanggaran masih banyak terjadi. Penyebab utama dari pelanggaran ini adalah kurangnya pengetahuan dan disiplin berlalu lintas. Maka dari itu diperlukan pendidikan berlalu lintas untuk semua kalangan, baik itu untuk anak-anak sampai mahasiswa.
Di sisi lain pada era digital, Penduduk Indonesia sudah mencapai 213 pengguna internet pada Januari 2023. Sedangkan perkembangan jumlah para pemain game juga berbanding lurus dengan pengguna internet yang semakin bertumbuh dari tahun ke tahun. Dengan banyaknya pemain game yang ada di Indonesia ini bisa menjadi peluang untuk mengajarkan pendidikan berlalu lintas kepada generasi muda di Indonesia. Melihat peluang yang ada maka dibuatlah tugas akhir ini dengan tujuan untuk mengembangkan game dengan tema Berlalu lintas yang inovatif dan interaktif agar diminati dengan generasi muda. Tinggal bagaimana menarik perhatian generasi muda dan menyesauikan materi yang ada dalam game tersebut agar berkesinambungan dengan yang ada di dunia nyata. Dibantu oleh konsep game mechanic oleh Jesse Schelle diharapkan game ini dapat sesuai dengan apa yang ditujukan di awal yaitu menyampaikan materi taat berlalu lintas terutama di Indonesia itu sendiri. Melalui metode ini diharapkan para generasi muda mengalami pengingkatan dalam pemahaman dan kesadaran akan pentingnya keselamatan dan kepatuhan di jalan raya, serta dapat mengurangi risiko pelanggaran dan kecelakaan yang terjadi di jalan raya.

========================================================================================================================

Traffic is an inseparable component of daily life, especially for those living in big cities. Although understanding traffic regulations is crucial, violations still occur frequently. Data shows that traffic violations from January to May 2023 reached 512.9 thousand vehicles through Electronic Traffic Law Enforcement (ETLE). The main causes of these violations are a lack of knowledge and discipline in traffic behavior. Therefore, traffic education is necessary for all age groups, from children to university students.
On the other hand, in the digital era, the Indonesian population has reached 213 million internet users as of January 2023. The growth of gamers is also parallel to the increasing number of internet users, which grows year by year. With the large number of gamers in Indonesia, this presents an opportunity to teach traffic education to the young generation in Indonesia. Seeing this opportunity, this final project aims to develop an innovative and interactive traffic-themed game to attract young people. The challenge is how to capture the attention of the young generation and adapt the content in the game to align with real-world traffic regulations. Supported by Jesse Schell's game mechanics concept, it is hoped that this game can meet the initial objective of conveying the message of traffic obedience, especially in Indonesia. Through this method, it is expected that young people will experience an increase in understanding and awareness of the importance of safety and compliance on the roads, thereby reducing the risk of violations and accidents on the roads.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Lalu Lintas, Interaktif, Pembelajaran, Generasi Muda Traffic, Interactive, Learning, Game Mechanic
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fitra Agung Diassyah Putra
Date Deposited: 01 Aug 2024 16:08
Last Modified: 01 Aug 2024 16:08
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/110533

Actions (login required)

View Item View Item