Analisis Pengaruh Variasi Heat Input Terhadap Sifat Mekanik Dan Laju Korosi Pada Pengelasan SMAW Sambungan Pelat Baja A36 Dengan Baja Structural Steel 400 (SS400)

Fazadima, Atha (2022) Analisis Pengaruh Variasi Heat Input Terhadap Sifat Mekanik Dan Laju Korosi Pada Pengelasan SMAW Sambungan Pelat Baja A36 Dengan Baja Structural Steel 400 (SS400). Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311840000077-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311840000077-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (7MB)

Abstract

Pembangunan suatu kapal atau bangunan lepas pantai pasti memerlukan perencanaan dan pelaksanaan yang tepat dan akurat. Salah satu tahap konstruksi pembangunan pada kapal atau bangunan lepas pantai adalah proses pengelasan. Pengelasan marupakan metode penyambungan material yang sering digunakan pada kapal dan industri lepas pantai. Baja karbon rendah seperti baja A36 dan baja structural steel 400 (SS400) merupakan material yang sering digunakan dalam konstruksi kapal. Pada penelitian ini akan dilakukan analisis pengaruh variasi heat input pada pengelasan SMAW sambungan pelat baja A36 dengan baja structural steel 400 (SS400) terhadap uji laju korosi dan beberapa sifat mekanik seperti uji tarik, uji impact dan uji metalografi. Untuk variasi yang digunakan pada penelitian ini adalah heat input yaitu 1,08 kJ/mm, 1,26 kJ/mm, dan 1,44 kJ/mm. Pada hasil pengujian tarik didapatkan untuk nilai kekuatan tarik yang terbesar dan paling optimum yaitu pada variasi heat input 1,08 kJ/mm dengan nilai yield strength dan ultimate strength sebesar 349,66 MPa dan 482,10 MPa. Dari pengujian impact didapatkan untuk nilai ketangguhan impact energy terbesar yaitu pada variasi heat input 1,44 kJ/mm sebesar 122 Joule. Pada pengujian makro metalografi, didapatkan hasil bahwa semakin besar heat input yang digunakan maka akan memiliki ukuran weld metal yang semakin lebar. Selain itu pada pengujian mikro metalografi didapatkan bahwa semakin besar heat input yang digunakan maka struktur mikro yang terbentuk akan semakin kasar. Sehingga akan menyebabkan kekuatan tarik menurun dan nilai ketangguhan meningkat. Sementara pada pengujian laju korosi, didapatkan bahwa nilai laju korosi tertinggi yaitu pada spesimen dengan variasi heat input 1,44 kJ/mm yaitu sebesar 0,5386 mm/a.
==================================================================================================================================
The construction of a ship or offshore structure definitely requires proper and accurate planning and execution. One of the construction stages of building a ship or offshore building is the welding process. Welding is a method of joining materials that is often used in the ship and offshore industry. Low carbon steels such as A36 steel and 400 structural steel (SS400) are materials that are often used in ship construction. In this study, an analysis of the influence of heat input variations on SMAW welding of A36 steel plate joints with structural steel 400 (SS400) will be carried out on corrosion rate tests and several mechanical properties such as tensile tests, impact tests and metallographic tests. For the variation used in this study, the heat input is 1,08 kJ/mm, 1,26 kJ/mm, dan 1,44 kJ/mm. The tensile test results obtained for the largest and most optimum tensile strength value, namely the heat input variation of 1,08 kJ/mm with yield strength and ultimate strength values of 349,66 MPa and 482,10 MPa. From the impact test, it was obtained that the impact energy toughness value was at the heat input variation of 1,44 kJ/mm of 122 Joules. In macro metallographic testing, it was found that the larger the heat input used, the wider the weld metal size. In addition, in the metallographic micro test, it was found that the greater the heat input used, the coarser the microstructure formed. It will cause the tensile strength to decrease and the toughness value to increase. Meanwhile, in the corrosion rate test, it was found that the highest corrosion rate value was found in the specimen with a heat input variation of 1,44 kJ/mm, which was 0,5386 mm/a.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSKe 671.52 Faz a-1 2022
Uncontrolled Keywords: Heat Input, Baja A36, Baja SS400, Sifat Mekanik, Laju Korosi, Mechanical Properties, Corrosion Rate
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.74 Corrosion and anti-corrosives
T Technology > TN Mining engineering. Metallurgy > TN879.6 Welding
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 02 Oct 2024 04:03
Last Modified: 02 Oct 2024 04:03
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115711

Actions (login required)

View Item View Item