Analisis Kekuatan Struktur Crane Hook dengan Variasi Penampang Berdasarkan Konfigurasi Rigging Pada Proses Lifting Upper Deck Tahap Stacking

Permana, Radiktya Gilang (2022) Analisis Kekuatan Struktur Crane Hook dengan Variasi Penampang Berdasarkan Konfigurasi Rigging Pada Proses Lifting Upper Deck Tahap Stacking. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311840000134-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311840000134-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (12MB)

Abstract

Pada proses fabrikasi anjungan lepas pantai tidak lepas dari operasi lifting yang melibatkan struktur dengan beban dan dimensi yang besar, sehingga beresiko besar terjadi kegagalan. Salah satu kegagalan yang sering terjadi pada operasi lifting adalah kegagalan pada crane hook. Pada penelitian ini, dilakukan analisa terhadap kekuatan crane hook pada proses lifting upper deck tahap stacking. Struktur upper deck yang dianalisis memiliki berat sebesar 155 MT. Konfigurasi rigging yang dilakukan menggunakan tipe multi point dengan jumlah hook point sebanyak empat titik hook point dengan empat lifting point pada masing masing hook point-nya. Kemudian dilakukan analisa kekuatan konfigurasi rigging berdasarkan output dari analisa statis menggunakan software SACS untuk menentukan gagal tidaknya prosedur lifting. Setelah konfigurasi rigging dinilai aman, dilakukan pemodelan analisa tegangan lokal pada struktur padeye dan crane hook. Pemodelan struktur padeye dan crane hook dilakukan menggunakan software SolidWorks dan analisa tegangan lokal menggunakan perhitungan manual dan software ANSYS bertujuan untuk mengetahui tegangan dan deformasi yang terjadi pada struktur saat dilakukan lifting dengan konfigurasi rigging yang telah ditentukan. Pada perhitungan manual struktur padeye didapatkan nilai unity check (UC) tertinggi pada plate sebesar 0,717 dan pada welding point sebesar 0,753. Kemudian untuk hasil tegangan perhitungan manual sebesar 123,5 MPa dan software ANSYS sebesar 124,73 MPa. Pada analisis tegangan lokal crane hook menggunakan tiga variasi penampang, yaitu penampang circural, trapezoidal, dan rectangular. Jenis crane hook yang digunakan adalah double hook dengan kategori Ramshorn hook. Didapatkan hasil analisis tegangan terkecil terdapat pada penampang trapezoidal dengan nilai tegangan von mises sebesar 73,968 MPa menggunakan perhitungan manual dan tegangan terbesar terdapat pada penampang rectangular dengan tegangan von mises sebesar 90,195 MPa pada software ANSYS. Selanjutnya pada perhitungan faktor kemanan struktur crane hook didapatkan nilai faktor kemanan terkecil terdapat pada penampang circular sebesar 1,252 sehingga dapat disimpulkan ketiga variasi penampang aman digunakan untuk prosedur lifting.
===================================================================================================================================
The offshore platform fabrication process cannot be separated from lifting operations which involve structures with large loads and dimensions, so there is a high risk of failure. One of the failures that occur in lifting operations is the failure of the crane hook. In this study, the strength of the crane hook is analyzed in the upper deck lifting process at the stacking stage. The upper deck structure weight is 155 MT. The rigging configuration is carried out using a multi-point type with a total of four hook points with four lifting points on each hook point. Then the strength analysis of the rigging configuration was carried out based on the output of the static analysis using SACS software to determine the lifting procedure safety. After the rigging configuration is considered safe, local stress analysis modeling is carried out on the padeye and crane hook structures. Padeye and crane hook structure modeling was carried out using SolidWorks software and local stress analysis using manual calculations and ANSYS software aims to determine the stress and deformation that occurs in the structure when lifting is carried out with a predetermined rigging configuration. In the manual calculation of the padeye structure, the highest unity check (UC) on the plate is 0.717 and at the welding point is 0.753. Then for the results of manual calculation stress of 123.5 MPa and ANSYS software of 124.73 MPa. In the crane hook stress analysis, three variations of cross sections are used namely circural, trapezoidal, and rectangular sections. The type of crane hook used is a double hook with the Ramshorn hook category. The results of the analysis of the smallest stress are found in a trapezoidal cross section with a von mises stress value of 73.968 MPa using manual calculations and the largest stress is found in a rectangular cross section with a von mises stress of 90.195 MPa in ANSYS software. Furthermore, in the calculation of the safety factor of the crane hook structure, the smallest safety factor value is found in the circular section of 1.252 so that it can be concluded that the three variations of the cross section are safe to use for lifting procedures.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSKe 627.98 Per a-1 2022
Uncontrolled Keywords: lifting, rigging, padeye, crane hook, ramshorn hook
Subjects: T Technology > TC Hydraulic engineering. Ocean engineering > TC1680 Offshore structures
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ1363 Cranes, derricks, etc.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 02 Oct 2024 04:30
Last Modified: 02 Oct 2024 04:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115713

Actions (login required)

View Item View Item