Putranto, Rifki Dwi (2022) Pengembangan Prototype In-Wheel Brushless DC Motor 2 KW Sebagai Sistem Powertrain Pada Skuter Elektrik. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
6007201012-Master_Thesis.pdf Download (4MB) |
Abstract
Dalam kendaraan listrik terdapat kompunen- komponen penting didalamnya salah satunya adalah In-Wheel Hub Motor (WHM). In-Wheel Hub Motor (WHM) adalah salah satu tipe penggerak elektrik yang mulai popular digunakan pada berbagai tipe kendaraan listrik. Keunggulan utama dari tipe penggerak ini adalah terintegrasi langsung pada roda sehingga sistem transmisi konvensional berupa belt atau rantai tidak diperlukan lagi. Keunggulan lain dari tipe motor ini adalah torsi instan pada saat berakselerasi dan juga dalam menanjak sehingga cocok untuk aplikasi kendaraan berkecepatan rendah.Dalam Penelitian ini akan melakukan pengembangan In-Wheel Hub Motor (WHM) dengan menggunakan desain parameter referensi pole magnet 40 dan slot stator 42 pada penelitian sebelumnya. Referensi tersebut dilakukan fabrikasi dan di uji eksperimen untuk melakukan hasil simulasi motorcad dengan eksperimen. Dalam desain awal inwheelhub motor pertama menggunakan airgap 0,7 namun dalam pengujian eksperimen airgap tersebut terlalu rendah sehingga terjadi misalignment yang memicu gaya gesekan antar stator dengan magnet. Sehingga dilakukan pengembangan perubahan airgap. Sebelum diterapkan pada prototype dilakukan simulasi motorcad untuk dilakukan analisa kemudian dilanjutkan dengan penerapan pada prototype dan dilakukan pengujian eksperimen untuk validasi. Pengembangan In-Wheel Hub Motor (WHM) selanjutnya parameter yang dioptimasi pada winding turn untuk peningkantan torsi dengan menyesuaikan kebutuhan traksi yaitu 48 Nm. Dari perubahan winding turn dapat meningkatkan dari torsi puncak 43,8 Nm menjadi 50,87 Nm dan parameter selanjutnya diameter kawat, dengan perubahan menyesuaikan referensi yaitu SWG 22 yang dapat meningkatkan performa In-Wheel Hub Motor (WHM) dan bisa diterapkan pada E-skuter
===================================================================================================================================
In electric vehicles there are important components in it, one of which is the In-Wheel Hub Motor (WHM). In-Wheel Hub Motor (WHM) is one type of electric drive that is gaining popularity in various types of electric vehicles. The
main advantage of this type of drive is that it is integrated directly on the wheels so that a conventional transmission system in the form of a belt or chain is no longer needed. Another advantage of this type of motor is instant torque when accelerating and also in climbing so it is suitable for low vehicle applications. In this study, we will develop an In-Wheel Hub Motor (WHM) by using a reference parameter design of 40 magnetic poles and 42 stator slots in previous studies. The reference was fabricated and experimentally tested to carry out motorcad simulation results with experiments. In the initial design of the first inwheelhub motor using an air gap of 0.7 but in the experiment the air gap was low so that there was a misalignment that triggered too much force between the stator and the magnet. So that the development of airgap changes is carried out. Before being applied to the prototype, a motorcad simulation was carried out for analysis, then continued with application to the prototype and experimental testing was carried out for validation. The development of the In-Wheel Hub Motor (WHM) then optimized the parameters on the winding turn to increase the torque to match the traction needs of 48 Nm. From the change winding turn, it can increase the peak torque from 43.8 Nm to 50.87 Nm and the next parameter is the wire diameter, with a reference change, namely SWG 22 which can improve the performance of In-Wheel Hub Motor (WHM) and can be applied to E-scoot
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Additional Information: | RTM 621.313 Put p-1 2022 |
Uncontrolled Keywords: | WHM, E-Skuter, Airgap, Winding Turn |
Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2681.O85 Electric motors, Brushless. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | Mr. Marsudiyana - |
Date Deposited: | 12 Feb 2025 04:38 |
Last Modified: | 12 Feb 2025 04:38 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/118681 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |