Analisis Performansi Jembatan Rangka Baja Tipe Warren akibat Variasi Beban Berjalan

Lazuarfy, Dhias Pratama (2017) Analisis Performansi Jembatan Rangka Baja Tipe Warren akibat Variasi Beban Berjalan. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
2412100022-Undergraduate-Theses.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

Bridge is the main infrastructure of transportation system, widely known as connector between rivers and cliffs. National bridges have been aged rapidly, this structural damage is caused by variated load characteristic and random forces on bridges. In that case, we conduct an analysis to the most used truss bridges type in Indonesia, Warren Truss. Validation of mathematical and simulation method on beams, trusses, and modal analysis gives similar results, with maximum error 0,72%, 1,078%, and 0,35%, consecutively. In static verification, it’s known that maximum deformation is 44,965 mm and maxiumum combined stress is 134,32 MPa. From that result, we can conclude that this bridge is appropriate to National Standards of Indonesia. In dynamic simulations, we used variated number of trucks from 1, 2, 4, 6,8, 10, and 12 trucks, and variaated speed of 5, 10, and 20 m/s. From modal analysis, the natural frequency is 2,6172 Hz. Dynamic simulation showed the maximum stress of 0,4401 MPa is happened on 12 trucks with 5 m/s speed. Maximum acceleration (767,97 mm/s2) and average acceleration (82,42 mm/s2) is happened on 12 trucks with 20 m/s speed. Almost all variations generate frequencies that dissimilar to naural frequency, except on 2 trucks with 10 m/s speed which generates 2,641Hz. ==================================================================================================== Jembatan merupakan infrastruktur vital dalam sistem transportasi, yaitu sebagai media penyeberangan sungai, maupun penghubung antar-tebing. Jembatan di berbagai negara mengalami penuaan secara cepat, kerusakan struktural ini diakibatkan oleh perubahan karakteristik beban dan gaya acak pada jembatan. Oleh karena itu dilakukan analisis terhadap jembatan truss yang paling umum di Indonesia, yaitu tipe Warren. Validasi matematis dan simulasi Ansys pada beam, truss, dan modal analysis menghasilkan nilai yang hampir mendekati, dengan error maksimum berturut-turut sebesar 0,72%, 1,078%, dan 0,35%. Setelah melakukan verifikasi kelayakan statis, diperoleh deformasi maksimum adalah 44,965 mm, dan tegangan maksimum adalah 134,32 MPa. Dengan demikian, jembatan ini sudah memenuhi kelayakan SNI. Pada simulasi dinamis, digunakan variasi jumlah kendaraan sebanyak 1, 2, 4, 6, 8, 10, dan 12 truk dengan kecepatan 5, 10, 20 m/s. Dari analisis modal, diperoleh frekuensi 2,6172 Hz sebagai frekuensi yang paling berpotensi mengguncang jembatan. Hasil simulasi dinamis menunjukkan bahwa nilai tegangan maksimum sebesar 0,4401 MPa terjadi pada beban 12 truk berkecepatan 5 m/s. Akselerasi maksimum (767,97 mm/s2) dan rata-rata (82,42 mm/s2) yang terbesar terjadi pada beban 12 truk berkecepatan 20 m/s. Hampir seluruh variasi menghasilkan nilai frekuensi jembatan yang jauh dari frekuensi natural, kecuali pada 2 truk berkecepatan 10 m/s yang menghasilkan frekuensi 2,641 Hz.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: beban berjalan, ansys, warren truss, AASHTO
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > TH Building construction
T Technology > TS Manufactures > TS156 Quality Control. QFD
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Physics Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mr. Fandika aqsa
Date Deposited: 06 Mar 2017 01:57
Last Modified: 06 Mar 2017 01:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/41153

Actions (login required)

View Item View Item