Perancangan Desain Antarmuka Untuk Mobile Game Sejarah Perjuangan Kemerdekaan Indonesia Sebagai Media Pendukung Pembelajaran Siswa Kelas VIII SMP

Bangsa, Dimas Citra (2016) Perancangan Desain Antarmuka Untuk Mobile Game Sejarah Perjuangan Kemerdekaan Indonesia Sebagai Media Pendukung Pembelajaran Siswa Kelas VIII SMP. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
3410100088-Undergraduate-Theses.pdf

Download (6MB) | Preview

Abstract

Game di Indonesia semakin berkembang, lima tahun terakhir ini. Game sendiri dapat dimainkan salah satunya pada platform mobile game. Perjuangan kemerdekaan Indonesia wajib untuk dikenang dan diketahui. Sehingga diadakan pembelajaran sejarah sejak usia dini di sekolah, khususnya di kelas VIII SMP. Namun, pembelajaran sejarah tidak begitu efektif, karena cara pembelajaran yang konvensional dan tidak menarik. Perancangan media alternatif pembelajaran sejarah dimaksudkan untuk membantu siswa lebih memahami pelajaran sejarah yang dirasa kurang efektif pembelajarannya di sekolah. Penelitian dilakukan dengan audiens siswa kelas VIII SMP di Surabaya. Metode yang dilakukan antara lain adalah observasi, wawancara mendalam, focus group discussion, post-test dan studi literatur. Metode ini digunakan untuk mencari tahu lebih dalam tentang perancangan sebuah antarmuka mobile game, dan mengetahui bagaimana tanggapan audiens terhadap mobile game yang dirancang. Hasil perancangan desain ini adalah antarmuka untuk mobile game sejarah perjuangan kemerdekaan yang menggunakan tema visual suasana jaman dahulu, dan usability yang berdasarkan panduan dari Android. Kesimpulan yang didapat dari perancangan ini adalah mobile game dengan konten sejarah kemerdekaan sangat diminati, namun dalam proses perancangan perlu adanya studi lebih dalam mengenai aspek teknis agar nantinya bisa berfungsi secara optimal. ============================================================================= Games in Indonesia is increasingly growing, the last five years. The game itself can be played on platform mobile games. Indonesia's independence struggle must be remembered and known. So learning history starts from an early age at school, particularly in class VIII Junior High School. However, learning history are not so effective, because the conventional ways of learning, and not interesting. The design of alternative media for learning the history is intended to help students better understand the lessons of history that is considered less effective in school. Research conducted with the audience of students class VIII Junior High School in Surabaya. Methods which conducted include observation, in-depth interviews, focus group discussion, post-test and study of literature. This method is used to find out more about the design of a user interface for mobile game, and find out how the audience response towards mobile game designed. The results of this design is user interface for mobile game history of the struggle for independence which used the visual theme of the atmosphere of antiquity, and usability based on the Android guidelines. Conclusions of this design is the mobile game with content history of independence in great demand, but in the process of design needs for a deeper study concerning the technical aspect in order to function optimally.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSDP 794.815 36 Ban p
Uncontrolled Keywords: sejarah perjuangan kemerdekaan Indonesia; mobile game; desain antar muka; history of the struggle for Indonesian independence; mobile game; user interface design
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NX Arts in general
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Industrial Design Product > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Mrs Anis Wulandari
Date Deposited: 04 Jul 2017 02:54
Last Modified: 26 Dec 2018 06:55
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/41856

Actions (login required)

View Item View Item