Suciati, Gishela Rahayu (2017) Root Cause Analysis of KMP Rafelia 2 Accident. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
4213101006-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Ships are transportation used to connect among island and also used as an international trading transportation. Hence, ships are full of regulations. From manufacturing until it will be operated, ship filled with rules to be obeyed and always under the supervision of various stakeholders. Not only the ships, crews also need to complies with several standards and regulations. It aims to compliance with safety regulation in sailing or anchored.
Ship accident is a nightmare for either seafarer or ship company/ owner of the ship. Because it can cause harm for the company. Therefore, every company put the safety first to avoid the accident. But, sometimes, accidents can not be avoided. Accident can caused by many factors. Human error, bad weather, overload capacity, technical factors and heavy traffic are some factors of marine accidents.
In this thesis, will explain factors that causing the sinking of KMP Rafelia 2 in Selat Bali. The aim of this thesis is knowing the causes of the accident, factors that affect the accident and analyze the stability of the ship while the accident happened. The methodology to analyze the cause of this case is using Apollo root cause analysis method utilizes a process called RealityCharting which encompasses all known causes as well as their relationships with each other. This thesis also using Maxsurf for calculate the ship stability. The result will shows if stability is affecting on this accident and will be compared with the stability calculation by NTSC. From calculation, the stability of this ship decreased and does not comply with IMO Resolution A.749 (18). Other than that, the result is to find out the causes of the sinking of KMP Rafelia 2. This accident caused by human error and technical factors. Several factors makes the stability of this ship decreased and causing sinking.
======================================================================================
Kapal digunakan sebagai transportasi yang menghubungkan antar pulau dan juga digunakan sebagai alat transportasi perdagangan internasional. Oleh karena itu, kapal dipenuhi dengan banyak peraturan. Mulai dari pembuatan pembangunan kapal sampai kapa dioperasikan, kapal dipenuhi dengan banyak peraturan yang harus dipatuhi dan dibawah pengawasan pihak berwajib. Tidak hanya kapalnya saja, akan tetapi krew yang bekerja dikapal juga harus mematuhi standard an regulasi yang berlaku. Hal ini bertujuan untuk memenuhi peraturan keselamatan baik saat berlayar maupun saat kapal berlabuh.
Kecelakaan pada kapal menjadi hal buruk bagi pelayar maupun perusahaan pelayaran/ pemilik kapal. Hal tersebut akan merugikan perusahaan. Oleh karena itu, setiap perusahaan mengutamakan keselamatan untuk mencegah kecelakaan. Tetapi, terkadang kecelakaan tidak dapat dihindari. Kecelakaan kapal dapat disebabkan oleh beberapa faktor. Kesalahan manusia, cuaca buruk, faktor teknis, ataupun kelebihan muatan dapat menjadi penyebab dari kecelakaan.
Pada tugas akhir ini akan menjelaskan faktor- faktor penyebab tenggelamnya KMP Rafelia 2 di Selat Bali. Tujuan dari tugas akhir ini adalah untuk mengetahui penyebab kecelakaan dan menganalisa stabilitas kapal pada saat terjadi kecelakaan. Metodologi yang digunakan untuk menganalisa adalah metode Apollo root cause analysis dengan bantuan software RealityCharting. Tugas akhir ini juga menggunakan software maxsurf untuk menghitung stabilitas kapal guna mengetahui apakah stabilitas mempengaruhi kecelakaan ini kemudian akan dibandingan dengan perhitungan stabilitas oleh KNKT. Dari perhitungan yang didapat, stabilitas kapal Rafelia 2 menurun dan tidak memenuhi criteria IMO Res. A.749 (18). Selain dikarenakan stabilitas yang menurun, tenggelamnya KMP Rafelia 2 juga disebabkan oleh kesalahan teknis dan kesalahan manusia.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kata Kunci –Kecelakaan Kapal, Kapal Tenggelam, Analisis Akar Penyebab Kejadian, Metode Apollo Root Cause Analysis, Stabilitas Kapal |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Suciati Gishela Rahayu |
Date Deposited: | 04 Oct 2017 02:46 |
Last Modified: | 08 Mar 2019 04:15 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/45737 |
Actions (login required)
View Item |