Perancangan Board Game Pos-ID untuk Anak Usia 9-12 Tahun Sebagai Upaya Membangun Kesadaran Terhadap Jasa dan Produk Pos Indonesia

Zahira, Coniesyah Zalfa (2017) Perancangan Board Game Pos-ID untuk Anak Usia 9-12 Tahun Sebagai Upaya Membangun Kesadaran Terhadap Jasa dan Produk Pos Indonesia. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
3413100164-Undergraduated_Theses.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

PT Pos Indonesia (persero) atau yang lebih dikenal dengan Kantor Pos adalah badan usaha milik negara yang bergerak di bidang layanan pos, logistik dan loket pembayaran. Munculnya perusahaan swasta di bidang logistik dengan pengiriman yang lebih cepat sampai dan terjamin menyebabkan menurunnya jumlah pengguna produk dan jasa Pos Indonesia. Hal ini memunculkan urgensi untuk membangun kembali kesadaran masyarakat mengenai Pos Indonesia dan mengenalkan produk dan jasa Pos Indonesia yang semakin berkembang. Perancangan board game ini dilakukan dengan metode riset eksperimental yang dilanjut dengan depth interview dengan wakil wilayah Jawa Timur kantor pos dan bagian wisata kantor pos pusat untuk mendapatkan data laporan tahunan. Observasi langsung ke lapangan dilakukan untuk mendapatkan data alur di kantor pos, mendokumentasikan suasana jam kerja kantor pos dan minat ketertarikan media siswa sekolah dasar dalam pengenalan dan pembelajaran, juga untuk mendapat data untuk konten. Kuisioner dilakukan untuk mendapatkan informasi pemahaman dan kesadaran masyarakat mengenai produk dan jasa Pos Indonesia. Seluruh hasil penelitian akan dianalisa sehingga didapatkan konsep desain board game yang dapat mengenalkan produk dan jasa Pos Indonesia. Board game Pos Indonesia yang dirancang berisi tentang keberadaan jasa dan produk pos melalui identitas Pos Indonesia seperti identitas logo, jasa dan produk, identitas Pak Pos, dan role play pengiriman barang. Pengenalan konten lokal mengenai kebudayaan dan sumber daya Indonesia dikenalkan melalui misi pengiriman barang. Produk Pos Indonesia dikenalkan melalui objek Pos Indonesia yang tersebar pada elemen permainan, seperti visual kartu dan bidak. Kesadaran siswa SD terhadap jasa dan produk Pos dikaitkan dengan kekayaan budaya nusantara yang terdapat pada visual kartu dan papan permainan utama. ============================================================================================== Pos Indonesia (persero), as known by it brands as Post Office is a state-owned business entity which is works on postal services, logistics and payment counter. The appearance of private companies which are work on logistic with faster and guaranteed delivery cause a decrease in the number of users of the products and services of Pos Indonesia. This raises the urgency to rebuild public awareness about Pos Indonesia and introduce products and services Pos Indonesia which are grow.The design of the board game is do with experimental research methods then continued with depth interview with representatives of East Java, the post office tour guide to obtain annual report data. Observations directly into survey locations to get rhe data about flow at the post office, documenting post office environment on working hours and interest of media in introduction and learning of elementary school students. A questionnaire is conducted to obtain the informarions about understanding and awareness about the products and services of Pos Indonesia. The entire results of the study will be analyzed to obtain a board game design concepts to introduce products and services by Pos Indonesia. Pos Indonesia Board Game designed contains the existence of services and postal product through Pos Indonesia identity such as logo, services and products identity, Postal identitym and role plat delivery of goods. The introduction of local content on Indonesian culture and resources is introducted through the delivery mission. The Indonesia postal product is introduced through Pos Indonesia objects scattered on game elements, such as visual cards and pawns. Awareness of elementary school students on Postal services and products is attributed to the cultural richness of the archipelago found on visual cards and main board game.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Kesadaran, Produk dan Jasa, Pos Indonesia, Pengenalan, Awareness, Service and Product
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
L Education > LB Theory and practice of education
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Industrial Design Product
Depositing User: Coniesyah Zalfa Zahira
Date Deposited: 27 Oct 2017 04:25
Last Modified: 09 Jan 2018 07:16
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/47072

Actions (login required)

View Item View Item