Analisa Posisi Step Hull Pada Kapal Patroli 60m Dengan Metode CFD

Bachri, Bayu Rizal (2018) Analisa Posisi Step Hull Pada Kapal Patroli 60m Dengan Metode CFD. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
04211446000012-Undergraduate_Theses.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (721kB) | Request a copy

Abstract

Saat ini kebutuhan kapal-kapal cepat mulai meningkat, yaitu kapal untuk pengamanan wilayah, seperti kapal - kapal perang, patroli dan kapal untuk pengejaran. Kapal cepat memiliki desain untuk mencapai kecepatan yang diinginkan. Dalam pembuatan sebuah kapal selalu memperhatikan sisi Tekno ekonomi, yaitu selain perameter- parameter desain desain yang direncanakan juga pertimbangan sisi ekenomis. Berdasarkan pemikiran di atas, maka pada Tugas Akhir ini akan dilakukan pengujian efektifitas penggunaan Step Hull pada kapal patroli 60 m, yang mana akan didapatkan hasil yang lebih akurat pada desain kapal patroli melalui pendekatan analisis Computational Fluid Dynamics (CFD). Dari pengujian yang sudah dilakukan, maka makadidapatkan posisi step hull yang paling tepat adalah pada variasi model 1. Hal ini dikarenakan nilai resistance pada variasi model 1 sebesar 199701.2 N pada kecepatan 28 knots, dan nilai lift sebesar 760836 N pada kecepatan 28 knots. ============================================================================================================== Currently the needs of fast ships are beginning to increase, such as ships for the securing a territory, such as warships, patrols and ships for pursuit. Fast ship has a design to achieve the desired speed. In making a ship always pay attention to techno economy side, that is besides design design parameters which is also planned consideration economic side. Based on the above thinking, this final project will test the effectiveness of the use of Step Hull on patrol boat 60 m, which will get more accurate results on patrol boat design through Computational Fluid Dynamics (CFD) analysis approach. From the tests that have been done, the step hull that has the most appropriate position is on the variation of model 1. This is because the resistance value in the variation of model 1 is 199701.2 N at 28 knots, and the value of the lift force is 760836 N at 28 knots.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: step hull, twin step hull, CFD, Patrol Boat, KCR
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology > Marine Engineering > (S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Bachri Bayu Rizal
Date Deposited: 27 Mar 2018 03:22
Last Modified: 27 Mar 2018 04:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/50208

Actions (login required)

View Item View Item