Rekayasa Kebutuhan E-Learning Pada Magister Manajemen Teknologi Institut Teknologi Sepuluh Nopember

Hidayanti, Yasifa Rakhma (2018) Rekayasa Kebutuhan E-Learning Pada Magister Manajemen Teknologi Institut Teknologi Sepuluh Nopember. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
92116205304-Master_Thesis.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini penerapan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di institusi Pendidikan (Perguruan Tinggi atau sekolah), sudah menjadi keharusan walaupun tidak ada yang mewajibkan, karena penerapan TIK dapat menjadi salah satu indicator keberhasilan suatu institusi pendidikan. E-learning adalah salah satu teknologi yang saat ini paling banyak digunakan di Indonesia. Penggunaan elearning saat ini dsebabkan oleh kesulitan yang dialami oleh para siswa dalam proses belajar, diantaranya adalah ketidakmampuan untuk memahami secara langsung materi yang disampaikan di kelas, kurang beragamnya contoh kasus dan soal, kurangnya waktu untuk berdiskusi dengan dosen, dan sebagainya. Namun ditemukan permasalahan bahwa pada penerapannya khususnya dalam pengamatan kali ini pada Magister Manajemen Teknologi masih belum memanfaatkan fasilitas e-learning yang telah disediakan Berdasarkan identifikasi masalah diatas, maka penulis membatasi permasalahan yang akan dibahas dalam penelitian ini yaitu penerapan sistem elearning di Magister Manajemen Teknologi dengan Kepala Program Studi sebagai pemangku kepentingan sehingga membutuhkan pendekatan khusus seperti metode elisitasi untuk menganalisa kebutuhan dan selanjutnya dilakukan tahap analisis dan perancangan dan menghasilkan sistem yang sesuai untuk digunakan pada Magister Manajemen Teknologi berdasarkan perbandingan kebutuhan dengan sistem yang telah ada seperti Edmodo, Moodle dan Google Classroom.Analisis ini dapat dijadikan sebagai rekomendasi pada pihak manajemen MMT-ITS untuk mengetahui e-learning bagaimanakan yang sesuai dengan kebutuhan mahasiswa. Analisis ini dapat pula diterapkan pada institusi pendidikan lain dengan melihat budaya dan permasalahan yang terjadi di institusi pendidikan yang lainnya. ========== Currently the application of Information and Communication Technology (ICT) in Educational institutions (Higher Education or school), has become mandatory although no one obliges, because the application of ICT can be one indicator of success of an educational institution. E-learning is one of the most widely used technologies in Indonesia. The use of e-learning today is caused by the difficulties experienced by the students in the learning process, among them the inability to understand directly the material presented in the classroom, the lack of varied examples of cases and problems, the lack of time to discuss with lecturers, and so forth. But found the problem that the application, especially in this observation on the Master of Technology Management is still not utilize e-learning facilities that have been provided. Recently the application of Information and Communication Technology (ICT) in educational institution (college and school) automatically has become a mandatory needs even though it is not obliged by the authorities as the application of ICT can be one of indicators of educational institution success. The needs of effective and interactive learning concepts based on information and communication technology can be overcome with the use of Web-based ELearning, therefore students can study anytime and anywhere without being limited by space and time. Based on the identification of the problems mentioned above, the authors limit the problem to be discussed in this research into the implementation of e-learning system in Master of Technology Management with the Head of Study Program as a stakeholder thus it require special approaches such as elicitation method to analyze the needs and performed the analysis and design phase afterwards to produce a suitable system which can be used in Master of Technology Management of Institut Teknologi Sepuluh Nopember based on the comparison of needs with existing systems such as Edmodo, Moodle and Google Classroom.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: E-Learning, Rekayasa Kebutuhan Desain Sistem, Requirements Engineering.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education.
T Technology > T Technology (General) > T58.6 Management information systems
Divisions: Faculty of Business and Management Technology > Management Technology > (S2) Master Theses
Depositing User: Yasifa Rakhma Hidayanti
Date Deposited: 01 Oct 2018 03:44
Last Modified: 01 Oct 2018 03:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/52677

Actions (login required)

View Item View Item