Rancang Bangun Analisis Tren Produk pada Situs Pasar Online Berdasarkan Ranking Penjualan

Mas, Arbintoro (2019) Rancang Bangun Analisis Tren Produk pada Situs Pasar Online Berdasarkan Ranking Penjualan. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211240000092-Undergraduate_Theses.pdf] Text
05211240000092-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2022.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Meningkatnya minat masyarakat akan jual beli secara daring melalui e-marketplace turut menjadikan bisnis online meningkat bersama dengan tren pekerjaan sebagai reseller. Banyaknya orang yang tertarik berprofesi sebagai reseller menjadikan pekerjaan ini memiliki risiko persaingan antar penjual yang cukup tinggi. Penjual harus cermat dalam menentukan harga karena pembeli akan cenderung memilih toko atau penjual dengan harga terendah. Selain itu, beragamnya variasi produk yang tersedia untuk dijual seringkali menjadi masalah bagi reseller untuk memilih produk yang akan laku di pasaran. Jika tidak pandai memperhitungkan tren pasar maka penjual beresiko rugi karena produk yang telah dibeli untuk dipasarkan tidak diminati pembeli. Maka dari itu tugas akhir ini bertujuan untuk membuat sebuah aplikasi yang dapat melakukan analisis tren produk sebagai pertimbangan para penjual dalam menentukan produk yang akan dipasarkan.
Untuk dapat mengetahui tren produk, digunakan metode amazon sales rank, yaitu dengan menggunakan ranking popularitas produk yang kemudian dibandingkan dengan produk lain pada kategori yang sama. Pada tugas akhir ini metode diimplementasikan pada situs belanja online aliexpress.com untuk kemudian dapat dikembangkan dengan diimplementasikan di berbagai situs pasar online dengan cara pengambilan data yang berbeda-beda untuk setiap marketplace.
Tugas akhir menghasilkan luaran berupa aplikasi analisa tren penjualan produk pada situs belanja online aliexpress.com berbasis php. Aplikasi menghasilkan visualisasi tren produk dengan menggunakan histori nilai sales rank berdasarkan waktu harian. Visualisasi menggunakan grafik line chart untuk memberikan tampilan rentang tren yang jelas.
================================================================================================
The increasing public interest in buying and selling online through e-marketplace also makes online business increase along with the trend of working as a reseller. The high number of people who are interested in working as resellers makes this job has a high risk of competition among sellers. The seller must be careful in determining prices because buyers will tend to choose the store or seller at the lowest price. In addition, the variety of products available for sale is often a problem for resellers to choose products that will sell in the market. If you are not good at calculating market trends, the seller is at risk of losing because the product that has been purchased for market is not attractive for buyers. Consequently, this final project aims to create an application to analyze product trends as a consideration for sellers in determining the products to be sold.
To be able to find out product trends, the Amazon Sales Rank method is used, which is by using the product popularity ranking which is then compared with other products in the same category. In this final project the method is implemented on aliexpress.com online shopping site and can then be developed by being implemented in various online market sites with different data collection methods for each marketplace.
The final project produces output in the form of application analysis of product sales trends on php-based online aliexpress.com shopping sites. The application generates product trend visualizations using the history of sales rank values based on daily time. Visualization uses line chart to give a clear view of the trend range.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSI 658.872 Mas r-1 2019
Uncontrolled Keywords: Tren Produk, E-Marketplace
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.1265 Internet marketing.
T Technology > T Technology (General) > T58.5 Information technology. IT--Auditing
T Technology > T Technology (General) > T58.62 Decision support systems
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Arbintoro Mas
Date Deposited: 09 Dec 2021 01:21
Last Modified: 09 Dec 2021 01:21
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/61715

Actions (login required)

View Item View Item