Designing Business Model Canvas And Formulating Competitive Strategical Approach On ITS Press Unit

Odytia, Irfanda (2019) Designing Business Model Canvas And Formulating Competitive Strategical Approach On ITS Press Unit. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 02411440000006_Irfanda Odytia.pdf]
Preview
Text
02411440000006_Irfanda Odytia.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

The change of ITS status into Perguruan Tinggi Negeri Badan Hukum (PTNBH) enables ITS for full authority of autonomy in managing its finances. This status empowers the development of business unit to generate profitable revenue and achieve financial security. Currently, ITS business unit are not getting enough market share including ITS Press who is responsible to support internal needs for printing and publishing fields. ITS Press generated 1.1 billion rupiah in 2017 in which only half of the forecasted revenue from the whole printing activity in internal ITS. This condition urges ITS Press to make improvement on its business and become primary press services provider and a revenue generator for ITS. This research is aim to analyze ITS Press existing business process and recommends the design of business model canvas to help ITS Press achieving those mission. This research will provide the formulation of strategy to increase ITS Press sales and revenue by conducting internal and external audit, mapping of Strategic Position and Action Evaluation (SPACE) Matrix, selecting the best strategy with Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM), and alignment into operational level strategy to ease implementation process. The output of the research will be a recommendation of business model canvas and strategy to achieve ITS Press mission becoming primary press services provider and a revenue generator for ITS.
================================================================================================================================
Perubahan status ITS menjadi Perguruan Tinggi Negeri Badan Hukum (PTNBH) membuat ITS memiliki otoritas otonomi penuh dalam mengelola keuangan. Status ini dioptimalkan dengan megembangankan unit bisnis untuk menghasilkan pendapatan yang menguntungkan dan mencapai keamanan finansial. Saat ini, unit bisnis di ITS tidak mendapatkan pangsa pasar yang cukup termasuk ITS Press yang bertanggung jawab untuk mendukung kebutuhan internal dalam percetakan dan penerbitan. ITS Press menghasilkan 1,1 miliar rupiah pada tahun 2017 di mana hanya setengah dari pendapatan yang diperkirakan dari seluruh kegiatan pencetakan di internal ITS. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis proses bisnis ITS Press yang ada dan merekomendasikan model bisnis kanvas untuk membantu ITS Press mencapai misi tersebut. Penelitian ini merumuskan strategi untuk meningkatkan penjualan dan pendapatan ITS Press dengan melakukan audit internal dan eksternal, pemetaan Matriks Posisi Strategis dan Evaluasi Tindakan (SPACE), memilih strategi terbaik dengan Matriks Perencanaan Strategis Kuantitatif (QSPM), dan menyelaraskan ke dalam strategi tingkat operasional untuk memudahkan proses implementasi. Hasil dari penelitian ini akan menjadi rekomendasi model bisnis yangs sesuai dan strategi yang kompetitif untuk mencapai misi ITS Press menjadi penyedia layanan percetakan dan penerbitan utama dan memberikan kontribusi finansial untuk ITS.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSI 658.401 2 Ody d-1 2019
Uncontrolled Keywords: Business model canvas, Internal and External Audit, Strategic Position and Action Evaluation (SPACE) Matrix, Quantitative Strategic Planning Matrix (QSPM), Operational Strategy
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.28 Planning. Business planning. Strategic planning.
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD62.5 New business enterprises. Business incubators.
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.127 Market segmentation. Target marketing
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Irfanda Odytia
Date Deposited: 22 May 2023 02:59
Last Modified: 22 May 2023 02:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/63902

Actions (login required)

View Item View Item