Prastio, Bagaskoro (2019) Pemodelan Rumus Empiris Ukuran Utama Kapal Penyeberangan Untuk Tahap Concept Design. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04111540000093_Undergraduate_Theses.pdf Download (7MB) | Preview |
Abstract
Indonesia merupakan negara kepulauan yang menyebabkan kebutuhan pada alat transportasi pada jalur laut sangat dibutuhkan. Kondisi ekonomi di Indonesia juga menjadi salah satu pemicu lainnya pada kebutuhan akan alat transportasi baik untuk penumpang ataupun transportasi barang antar pulau, namun sebagian perusahaan penyedia alat transportasi laut menggunakan kapal kapal yang dibeli secara bekas dari luar negeri. Saat ini mulai banyak perusahaan penyedia jasa transportasi laut memilih untuk memiliki kapal penyeberangan yang dibangun dan didesain di dalam negeri. Hal ini selain dapat meningkatkan kualitas alat transportasi laut yang ada di Indonesia, selain itu dapat juga meningkatkan sektor industri galangan kapal di Indonesia. namun dalam proses pembuatan kapal ini, masih banyak desain kapal yang menerapkan kapasitas kendaraan dan penumpang berdasarkan GT (Gross Tonnage). Hal ini membuat kapasitas yang dihasilkan dapat berbeda pada nilai GT yang sama. Dalam tugas akhir ini dibuat rumus empiris untuk penentuan ukuran utama kapal dengan jumlah dan jenis kendaraan sebagai variabelnya. Rumus empiris ini menggunakan berbagai data kapal penyeberangan single ended yang beroperasi di Indonesia. Dengan menggunakan metode analisis regresi, didapatkan rumus empiris penentuan ukuran utama kapal yaitu Lpp (m) = 0.1814 LM + 20.69, B (m) = 0.0383 LM + 6.9412, H (m) = 0.0087 LM + 2.1937, T (m) = 0.006 LM + 1.4824. selain rumus penentuan ukuran utama tersebut, didapatkan pula rumus untuk menentukan nilai lanemeter dengan variabel jumlah dan jenis kendaraan sebagai berikut LM = 12.3 * Ʃ bus besar + 7.3 * Ʃ truk tronton + 6.3 * Ʃ truk sedang + 5.1 * Ʃ sedan + 2.3 * Ʃ (motor / 4). Rumus yang dihasilkan ini sangat praktis dan dapat menghasilkan nilai yang akurat untuk kapal dengan single car deck dan memiliki nilai GT dibawah 1500 GT.
===============================================================================================================================
Indonesia is an archipelagic country that has many islands, causing the need for transportation on sea lanes to be needed. The economic condition in Indonesia is also one of the other triggers for the need for transportation equipment for passengers and inter-island transportation of goods, but some sea transportation provider companies use ships which are used to be purchased from abroad. However, at this time, many marine transportation service companies have chosen to have ferry boats built and designed domestically. This is in addition to being able to improve the quality of sea transportation in Indonesia, but can also improve the shipyard industry sector in Indonesia. but in this shipbuilding process, there are still many ship designs that apply vehicle and passenger capacity based on GT (Gross Tonnage). This makes the resulting capacity can be different at the same GT value. In this final project an empirical formula is made to determine the main size of the ship with the number and type of vehicle as the variable. This empirical formula uses a variety of data from single ended ferry vessels operating in Indonesia. By using the regression analysis method, the empirical formula for determining the main size of the vessel is Lpp (m) = 0.1924 LM + 19.339, B (m) = 0.025 LM + 8.96, H (m) = 0.011 LM + 2.01, T ( m) = 0.0078 LM + 1.325. In addition to the main size determination formula, a formula is also found to determine the value of the meter with the variable number and type of vehicle as follows LM = 12.3 * Ʃ large bus + 7.3 * Ʃ truck tronton + 6.3 * Ʃ medium truck + 5.1 * Ʃ sedan + 2.3 * Ʃ (motorbike / 4). The formula produced is very practical and can produce accurate values for single car deck vessels and has a GT value below 1500 GT.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | ukuran utama, rumus empiris, concept design, kapal penyeberangan |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation V Naval Science > V Naval Science (General) V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Prastio Bagaskoro Dwi |
Date Deposited: | 29 Jul 2024 01:54 |
Last Modified: | 29 Jul 2024 01:54 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/66886 |
Actions (login required)
View Item |