ANGGRAINI, DITA ADELIA (2019) Modifikasi Perencanaan Jembatan Kali Kendeng Dengan Menggunakan Sistem Steel Box Through Arch. Other thesis, INSTITUT TEKNOLOGI SEPULUH NOPEMBER.
Preview |
Text
03111745000038-Undergraduate_Theses.pdf Download (15MB) | Preview |
Abstract
Jembatan merupakan sarana penghubung antara dua daratan yang dipisahkan oleh rintangan-rintangan seperti sungai, jurang, lembah dan lain sebagainya. Direncanakannya jembatan Kendeng ini dikarenakan adanya bentangan sungai-sungai pada Jalan Tol Solo – Semarang seksi 4 yaitu ruas Salatiga – Boyolali (STA 48+375 – 54+000). Agar berjalan sesuai dengan fungsi utama jalan tersebut maka direncanakanlah jembatan penghubung.
Dalam perencanaan ini, struktur lama jembatan yang semula menggunakan prestress girder akan dimodifikasi menjadi jembatan busur dengan sistem steel box through arch. Total panjang jembatan adalah 490 meter yang akan dibagi menjadi tiga bentang dengan panjang masing-masing secara berurutan adalah 150 meter, 190 meter dan 150 meter. Dengan lebar jembatan yaitu 11 meter. Material-material penyusun jembatan diantaranya berupa pelat beton untuk lantai kendaraan, profil baja WF untuk gelagar memanjang dan melintang, steel box untuk struktur pelengkung, pot bearing dari TETRON CD untuk perletakan, sedangkan untuk kabel dan angkernya akan digunakan rod hanger dari DYWIDAG.
Program bantu yang akan digunakan adalah SAP2000 v14.2.2 untuk pemodelan dan analisa struktur baik primer maupun sekunder. Hasil akhir perhitungan akan dituangkan dalam gambar dengan menggunakan program bantu AutoCAD.
==============================================================================================================================
Bridge is an important public facility that can connect between two lands which are separated by some obstacles such as rivers, roads, cliffs, valleys and etc. Kali Kendeng bridge was constructed since some rivers become a constructions obstacle to section 4 of Solo – Semarang toll road (STA 48+375 – 54+000). Hence, Kali Kendeng Bridge was designed and constructed in order to functionate the toll road which can be connected by the bridge.
In this design modification, the existing bridge structure will be redesigned from prestressed girder system into through arch bridge with steel box system. Total length of the brige is 490 meters and will be divided into three spans with length 150 meters, 190 meters and 150 meters. Width of the bridge is 11 meters and the materials that will be used as the structural components are wide flange steel (WF) for transversal and longitudinal beams, steel box for ribs and other primary/secondary structures, pot bearing from FREYSSINET - TETRON CD. For the hanger and threaded rod will be using the products from DYWIDAG.
Software that will be used for modelling and structure analysis is SAP2000 v14.2.5. The output of structure calculation for the capability checked and connections will be drawn by using AutoCAD program software.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSS 624.25 Ang m-1 2019 |
Uncontrolled Keywords: | Jembatan Busur Rangka Baja, Through Arch, Pot Bearing, Kali Kendeng, Accidental Load |
Subjects: | Q Science T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA658 Structural design T Technology > TG Bridge engineering |
Divisions: | Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses |
Depositing User: | Dita Adelia Anggraini |
Date Deposited: | 10 Jul 2024 02:11 |
Last Modified: | 10 Jul 2024 02:13 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/67051 |
Actions (login required)
View Item |