Perencanaan turap / retaining wall pembangunan jalan tol Gempol - Pandaan STA 6+518 s.d. 6+575

Diputra, Marbono Widya (2016) Perencanaan turap / retaining wall pembangunan jalan tol Gempol - Pandaan STA 6+518 s.d. 6+575. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
3114105006-paperpdf.pdf - Accepted Version

Download (1MB)
[img] Text
3114105006-undergraduate theses.pdf - Accepted Version

Download (5MB)
[img] Text
3114105006-presentationpdf.pdf - Presentation

Download (1MB)

Abstract

Jalan tol merupakan jalan bebas hambatan yang bertujuan untuk mempersingkat jarak dan waktu tempuh dari satu tempat ke tempat lain. Salah satunya di Jawa Timur yaitu dilakukan pembangunan jalan Tol Pandaan – Gempol sebagai kelanjutan dari ruas jalan Tol Surabaya – Porong dan Porong – Gempol yang akan terhubung dengan jalan Tol Pandaan – Malang. Jalan tol Gempol - Pandaan ini merupakan ruas jalan tol yang menghubungkan Surabaya dan Malang. Pada stasioning Sta 6+518 s/d 5+575 terdapat galian sedalam 18 meter dengan desain lereng bersusun pada samping badan jalan untuk menghidari kelongsoran. Namun pada salah satu sisi jalan desain lereng bersusun tidak dapat dilakukan karena terbatasnya lahan akibat adanya bangunan eksisting milik pabrik kaca. Karena pembebasan lahan milik pabrik kaca terlalu mahal, maka pada sisi ini digunakan galian tegak. Dalam perencanaan ini, direnanakan suatu kontruksi yang mempunyai fungsi sebagai perkuatan untuk menahan tanah galian tegak sedalam 18 m dari kelongsoran yang efektif dan ekonomis. Ada dua macam analisa pada perencanaan perkuatan tanah ini yaitu perencanaan perkuatan dengan mengguakan data tanah sesuai kondisi aslinya dan perencanaan perkuatan menggunakan data tanah yang dianggap sebagai pasir (behaving like sand). Hal ini dikarenakan pada lokasi yang tidak jauh dari pabrik terjadi kelongsoran walaupun tanah disekitar lokasi tersebut relatif padat/ keras. Dari hasil perhitungan perkuatan menggunakan data tanah behaving like sand menghasilkan dimensi perkuatan yang lebih besar bila dibandingkan dengan menggunakan data tanah asli. Pada turap kantilever dimensi yang didapatkan untuk perkuatan menggunakan Stee Pipe Pile yaitu 0,8 m dengan panjang total 26 m untuk kondisi tanah asli dan 1,1 m dengan panjang total 32 m untuk kondisi behaving like sand. Sedangkan turap yang dikombinasikan dengan ground anchor didapatkan dimensi bored pile 0,7 m dengan panjang total 16 m untuk kondisi tanah asli dan 0,9 m dengan panjang total 20 m untuk kondisi behaving like sand.. Pemasangan subdrain diletakkan dibelakang turap agar lereng tetap daam kondisi kering. ========== Highway is a freeway that aims to shorten the distance and time from one place to another. One of them is in Jawa Timur (East Java), Pandaan - Gempol Highway built as a continuation of Surabaya - Porong Highway and Porong - Gempol Highway which will be connected with Pandaan - Malang Highway. Gempol - Pandaan Highway is a toll roads which connecting Surabaya and Malang. In Sta 6 + 518 to Sta 5 + 575, there is an excavation with deep about 18 meters with counterweigh slope design on the roadside in order to avoid sliding. But on the one segment of the roads, the counterweigh slope design could not be implemented because of the limited space due to existing building of glass factory which is located here. Due to the high over cost for the acquisition of glass factory , then the un-slope cutting method will be implement on this location there need to design the reinforcement method which has a effective function and economic.. There are two types of analysis on this soil reinforcement design, which are reinforcement design using soil based on laboratory and reinforcement design using soil data that is considered as the sand (behaving like sand). This analyasis is used because soil sliding happened at a site located not far from the factory although the soil is relatively hard concistency. The result show that reinforcement dimension using behaving like sand data is larger than using soil data based on laboratory viii test. On cantilever sheet pile, the dimensions obtained for reinforcement using Stee Pipe Pile is 0.8 m with a total length of 26 m for the original soil conditions and 1.1 m with a total length of 32 m for the condition of behaving like sand. While the dimension of bored pile which is combined from both sheet pile and ground anchor is 0.7 m with a total length of 16 m for the original soil conditions and 0.9 m with a total length of 20 m for the condition of behaving like sand. The subdrain is placed behind the sheet pile in order to make the slopes remain in dry conditions

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSS 624.164 Dip p 3100016066285
Uncontrolled Keywords: Galian, Turap, Retaining Wall, Stabilitas Lereng, Behaving Like Sand, Sheet Pile, Subdrain, Plaxis, Cut, Sheet pile, Retaining Wall, Slope Stability, Behaving Like Sand, Subdrain, Plaxis.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA760+ Retaining walls
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 11 Nov 2019 06:50
Last Modified: 11 Nov 2019 06:50
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/71463

Actions (login required)

View Item View Item