Penjadwalan Perawatan Sistem Penunjang Diesel Generator Pada Container Crane Dengan Pemodelan Dinamika Sistem : Studi Kasus Diterminal Pemodelan Multipurse Nilam Timur Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya

Widarto, Hayi (2015) Penjadwalan Perawatan Sistem Penunjang Diesel Generator Pada Container Crane Dengan Pemodelan Dinamika Sistem : Studi Kasus Diterminal Pemodelan Multipurse Nilam Timur Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
4211100047-Presentation.pdf - Presentation

Download (1MB) | Preview
[img]
Preview
Text
4211100047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (10MB) | Preview
[img]
Preview
Text
4211100047-Paper.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Terus bertambahnya arus kedatangan kapal petikemas ke terminal-terminal petikemas Pelabuhan Tanjung Perak Surabaya dari tahun ke tahun menuntut kesiapan dari infrastruktur pendukungnya, termasuk CC (Container Crane) yang dalam hal ini berfungsi sebagai alat bongkar muat petikemas. Tugas Akhir ini berusaha menjawab tuntutan tersebut dengan cara membuat jadwal perawatan untuk sistem bahan bakar dan pelumasan Diesel Generator CC. Penjadwalan perawatan ini menjadi penting karena akan disesuaikan dengan pola operasi CC agar nantinya kegiatan perawatan sebisamungkin tidak mengganggu operasional CC. Metode dinamika sistem digunakan untuk memodelkan perilaku sistem sehingga nanti penjadwalan yang tepat dapat dicari melalui mekanisme penentuan nilai indeks keandalan minimum dan ketersediaan. Selain itu biaya total operasi yang terdiri dari biaya running, maintenance, dan downtime juga akan menjadi pertimbangan dalam menentukan waktu perawatan. Dari pemodelan, didapatkan hasil penjadwalan perawatan untuk komponen fuel pump adalah setiap 4578 jam untuk CC 1 dan 2 serta setiap 4296 jam untuk CC 3, komponen separator adalah setiap 1453 jam untuk CC 1 dan 2 serta setiap 1439 jam untuk CC 3, komponen PT Pump adalah setiap 10169 jam untuk CC 1 dan 2 serta setiap 7774 jam untuk CC 3, komponen injector adalah setiap 4065 jam untuk CC 1 dan 2 serta setiap 3887 jam untuk CC 3, komponen oil pump adalah setiap 13559 jam untuk CC 1 dan 2 serta setiap 19435 jam untuk CC 3. Kemudian untuk komponen fuel filter, oil filter, dan bypass oil filter yang termasuk non-repairable component akan dilakukan penggantian setiap 256 jam untuk CC 1, 256 jam untuk CC 2, dan 256 jam untuk CC 3. =============================================================================== The number of container ships arrived to the container terminals in the Port of Tanjung Perak Surabaya increase continuously year by year. The supporting infrastructure, including CC (Container Crane) are reuquired to serve the loading and unloading of containers. This final project attempted to answer these demands by planning the maintenance schedules for CC Diesel Generator fuel and lubricating systems. Maintenance scheduling is important because it will be adapted to the CC operational pattern so that the maintenance activities as much as possible not to disturb the loading and unloading schedule. System dynamics method is used for modeling the behavior of the system so that proper scheduling can be obtained through the mechanism of determining the minimum reliability index value and availability. In addition to the total cost of the operation that consists of running, maintenance, and downtime costs will also be a consideration in determining the maintenance schedule. From modeling, maintenance scheduling is obtained for component of the fuel pump is every 4578 hours for CC 1 and 2 as well as every 4296 hours for CC 3, separator is every 1453 hours for CC 1 and 2 as well as every 1439 hours for CC 3, PT Pump is every 10169 hours for CC 1 and 2 as well as every 7774 hours for CC 3, injector is every 4065 hours for CC 1 and 2 as well as every 3887 hours for CC 3, oil pump is every 13559 hours for CC 1 and 2 as well as any 19435 hours for CC 3. Then for the components such as fuel filter, oil filter and bypass oil filter which includes non-repairable component will be replaced by a new component every 256 hours for CC 1, 256 hours for CC 2, and 256 hours for CC 3.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSSP 658.53 Wid p
Uncontrolled Keywords: Penjadwalan Perawatan; Dinamika Sistem; Keandalan; Ketersediaan; Biaya Total Operasi
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM731 Marine Engines
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Taufiq Rahmanu
Date Deposited: 21 Jan 2020 07:22
Last Modified: 21 Jan 2020 07:22
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/72828

Actions (login required)

View Item View Item