Desain Penukar Kalor Sistem Ventilasi Ruang Palka Kapal Pelayaran Rakyat

Yusufy, Fabriansyah Aprilya Natha (2020) Desain Penukar Kalor Sistem Ventilasi Ruang Palka Kapal Pelayaran Rakyat. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211746000031_Undergradute Thesis.pdf]
Preview
Text
04211746000031_Undergradute Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pelayaran rakyat (Pelra) pernah memegang peran sangat penting dalam sejarah angkutan laut nasional. Sampai awal tahun 2000-an armada Pelra berhasil mengangkut 35% muatan general cargo angkutan laut dalam negeri. Fungsi kapal pelayaran rakyat adalah untuk mengangkut beras, jagung, kedelai pupuk. Salah satu fasilitas yang ada di kapal pelayaran rakyat yaitu sistem ventilasi pada ruang muat. Sistem ventilasi pada ruang muat sendiri berfungsi sebagai sirkulasi udara pada ruang muat agar kualitas muatan dalam kondisi baik atau tidak busuk. Tujuan skripsi kali ini membuat kajian mengenai perancangan sistem rotor dessicant yang diharapkan nantinya alat ini dapat menjaga temperature dan kelembaban sesuai dengan komoditas yang dibawa dan dapat di aplikasikan di kapal pelayaran rakyat untuk menjaga komoditas-komoditas agar kondisnya tetap sesuai standart. Dari hasil percobaan didapatkan bahwa ketika cooler dengan debit paling besar 0.00002175 m^3/s mampu menurunkan temperature hingga 1.28 °c untuk silica gel putih dan 1.3 °c untuk silica gel biru, Dan mampu menyerap panas paling besar pula yakni 117.6 J/s untuk silica gel biru dan 117.3 J/s untuk silica gel putih. Sedangkan untuk kebutuhan energi kalor yang berguna untuk mengerikan silica gel agar sistem kerjanya tetap optimal dengan variasi temperature terbesar yakni 50 °c maka panas yang dibutuhkan adalah sebesar 8307 watt untuk silica gel putih dan 8470 watt untuk silica gel biru.
=================================================================================================================================
Pelayaran rakyat (Pelra) ever holds a very important role in the history of the national marine transportation. Until the early 2000s the fleet Pelra managed to transport the 35% load general cargo sea transport in the country. The function of the pelra vessel is to transport the rice, corn, soybean fertilizer. One of the existing facilities at the pelra vessel that ventilation systems on cargo space. The ventilation system in the cargo space itself serves as the air circulation in the cargo space so the quality of the cargo in good condition or not rotten. The purpose of this final project is making the study of the design of the system rotor dessicant which is expected later this tool can keep the temperature and humidity in accordance with the commodity carried and can be applied in a cruise ship of the people to keep commodity-a commodity so that it remains appropriate standard. From the experimental results that when the cooler with the biggest discharge 0.00002175 m^3/s is capable of lowering the temperature up to 1.28 °c for white silica gel and 1.3 °c for blue silica gel, And able to absorb the heat most of 117.6 J/s for blue silica gel and 117.3 J/s for white silica gel . As for the need for kalor’s energy which is useful for terrible silica gel so that the system works optimal with a variation of the largest temperature which is 50 °c then the heat needed is equal 8307 watts for white silica gel and 8470 watts for blue silica gel .

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSSP 621.402 2 Yus d-1 2020
Uncontrolled Keywords: Pelayaran Rakyat Vessel, Air Ventilation, Cargo Hold, Rotor Dessicant
Subjects: T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ263 Heat exchangers
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fabriansyah Aprilya Natha Yusufy
Date Deposited: 01 Apr 2024 03:22
Last Modified: 01 Apr 2024 03:22
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/73487

Actions (login required)

View Item View Item