Alfarizi., Regian Ganang (2020) Fire Cause Analysis on Wooden Ship KM. Izhar. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211541000011-Undergraduate_Thesis.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
PELRA merupakan layanan transportasi laut tradisional yang menggunakan kapal layar, kapal layar motor, dan kapal motor sederhana. Layanan transportasi ini cocok untuk tempat-tempat terpencil dengan menghubungkan pulau-pulau berpopulasi kecil atau transportasi sungai yang dapat ditemukan di Kalimantan, Sulawesi, dan Sumatera. Kapal PELRA pada umumnya dibuat secara tradisional menggunakan kayu. Tinggi kemungkinan kapal tersebut mengalami kecelakaan dan kebakaran. Berdasarkan laporan kecelakaan KNKT, kecelakaan kaapal PELRA masih terjadi setiap tahunnya dan penyebab yang paling sering terjadi adalah karena kebakaran. Oleh karena itu tujuan penulisan skripsi ini adalah untuk mencari apa yang dapat ditingkatan pada kapal PELRA untuk menghindari kejadian serupa terjadi. Studi kasus yang digunakan pada penulisan skripsi ini adalah kasus kebakaran yang terjadi pada KM. Izhar. Metode yang digunakan dalam penulisan skripsi ini adalah mengumpulkan data KM. Izhar dan kronologi kecelakaan. setelah data dikumpulkan kemudian data di anlisa menggunakan metode five whys untuk menentukan penyebab kecelakaan. Kemudian setelah akar penyebab ditemukan, rekomendasi untuk mencegah kecelakaan terjadi kembali dapat disusun.
==============================================================================================================================
PELRA is a traditional sea transportation service that uses sailing vessels, motorized sailing vessels and simple motor vessel. This sea transportation service is suitable for places with little demand by connecting islands with a small population or being inland transportation, especially in watersheds in Kalimantan, Sulawesi, and Sumatera. PELRA ship, is mainly made traditionally by using wood. Then the possibilities that the ship is sinking or getting caught on fire is higher. According to KNKT accident reports, PELRA ship accident still occur in every years and the most frequent cause of the accident is fire. Then, the aim of this thesis is to find out the root cause of the fire and find out what can be improved to avoid such an incident on PELRA ship. The study case that being used in this bachelor thesis is fire accident in KM. Izhar case. The method that being used for the research is collecting KM. Izhar data and accident chronology. After the data is collected then the data will be analyzed using five whys method to find out the accident root cause. Then, if the root cause has been found out, the recommendation to prevent such an accident happen again in the future can be made.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Root Cause Analysis, Wooden Ship, PELRA |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM293 Shipping--Indonesia--Safety measures V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Regian Ganang Alfarizi |
Date Deposited: | 03 Oct 2024 03:45 |
Last Modified: | 03 Oct 2024 03:45 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73996 |
Actions (login required)
View Item |