Penggunaan Material Berkelanjuan pada Interior Mini Cooper Klasik

Thenadi, Joshua Luther (2020) Penggunaan Material Berkelanjuan pada Interior Mini Cooper Klasik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311540000057_Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
08311540000057_Undergraduate_Thesis.pdf

Download (17MB) | Preview

Abstract

Bambu adalah material alam yang memiliki peluang yang tidak terbatas. Sebagai tumbuhan bambu memiliki peran penting sebagai penjaga kesatuan tanah, selain dari itu bambu juga memiliki tingkat pertumbuhan yang tinggi yaitu sekitar 90cm perharinya. Sebagai material, bambu memiliki kekuatan yang luar biasa yang tahan terhadap gaya yang besar. Dua kemampuan ini seharusnya menjadikan bambu sebagai material yang ramai digunakan dalam dunia material alam, akan tetapi berbanding terbalik dengan kenyataannya. Eksplorasi material bambu cenderung terbilang mengalami stagnansi di Indonesia, ironinya 12% dari spesies bambu dunia merupakan spesies endemik Indonesia, namun di Indonesia bambu masih dianggap sebagai material “orang miskin”. Faktor lain yang menyebabkan permasalahan dalam dunia bambu adalah minimnya produk yang menggunakan bambu sebagai material utamanya. Umumnya jenis produk yang menggunakan material ini hanyalah furnitur dan perabot rumah yang menyebabkan stagnansi dari pasar. Mengingat umumnya dua bidang ini, produk bambu yang berasal dari Tiongkok lebih murah dan lebih baik kualitasnya. Maka dari itu membuka segmentasi baru untuk produk bambu merupakan hal penting untuk menciptakan pasar baru untuk produk bambu. Kandidat utama yang menjadi target pasar ekspansi pasar bambu dalam makalah ini adalah Industri Otomotif, terutama fokus pada kelompok spesifik di dalamnya yaitu pecinta otomotif. Pasar pecinta otomotif mengalami pertumbuhan secara konstan dalam beberapa tahun belakangan ini dan melihat jumlah fanatik otomotif yang berada di dalam segmen ini, pasar hobby dapat disebut tak mungkin mati dan hanya berkembang tiap jamannya. Pemilihan platform mobil yang tepat merupakan hal yang penting dalam proyek ini, platform yang dipilih adalah Mini Copper Klasik karena sebagai ikon yang tak lekang oleh waktu dan desain yang sederhana yang dibutuhkan untuk memulai semuanya. Maka, tujuan utama dari proyek ini adalah untuk menciptakan desain interior alternatif yang menggunakan bambu sebagai material utamanya untuk Mini Copper Klasik untuk meningkatkan penggunaan bambu pada kelas yang lebih tinggi, serta memberikan kaum pecinta otomotif pilihan baru untuk kustomisasi.
=========================================================
Bamboo is a natural material with an unlimited possibility, as a plant bamboo have a major role in maintaining the solidity of ground and bamboo also have a very high growth rate of 90cm per day. As a material bamboo have an extraordinary power that ables it to withstand tremendous amount of force. Combining these two abilities, supposedly bamboo be a major player in natural material, yet doesn’t happen like so. Bamboo Material exploration are considered very limited even compared to its relative, rattan. Bamboo has experienced a major stagnation especially in Indonesia, such an irony that there’s 12% of bamboo species Indonesia yet, bamboo in Indonesia still considered as a poor people’s material. The other factor that cause this issue with bamboo are the limited product market that actually uses bamboo as its main material, the main type of product that uses bamboo are furniture and home appliances which leads to the stagnation of market. Considering how common these two types of products, bamboo product that came from china is way cheaper and way better quality wise. That’s why opening a new segment for bamboo material are crucial to creating a new market for bamboo as the main material. The main candidate for bamboo market expansion in this topic is Automotive Industry, especially for the enthusiast market wise. The enthusiast automotive market has growth constantly for this past few years and considered the number of fanatics inside this market, hobbyist market is considered unkillable only changing every period. Choosing the right car platform in this project plays a major part in the project, the chosen platform for this project is Mini Copper Classic for its timeless icon and also the simplicity of design that needed to kickstart it all. So, the purpose for this project is to create an alternative customized interior design that use bamboo as its main material for Mini Copper Classics to boost the use of bamboo in higher class market yet giving the enthusiast a choice of design to choose from.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSDP 745.5 The p-1
Uncontrolled Keywords: Bambu; Material Berkelanjutan; Mini Copper; Pecinta Otomotif; Bamboo; Sustainable Material; Mini Copper; Car Enthusiast;
Subjects: N Fine Arts > NC Drawing Design Illustration
T Technology > TS Manufactures
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Industrial Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Joshua Luther Thenadi
Date Deposited: 12 Dec 2022 04:11
Last Modified: 12 Dec 2022 04:11
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/75240

Actions (login required)

View Item View Item