Pratama, Indra Augrah (2020) Desain Dan Implementasi Non-Inverting Cascaded Bidirectional Buck-Boost DC-DC Converter Dengan Average Current Mode Control Untuk Charging Baterai Lithium-Ion. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
07111640000032-Undergraduate_Thesis.pdf Download (2MB) | Preview |
Abstract
Proses pengembangan energi terbarukan juga berarti proses perkembangan di elemen – elemen pendukungnya, yaitu baterai lithium-ion dan sebagai komponen penyimpan energi. Baterai lithium-ion (Li-ion) telah banyak dipilih sebagai alat penyimpanan energi untuk peralatan portable, Unmanned Aerial Vehicle (UAV) dan sistem penyimpanan grid. Namun terdapat permasalahan, yaitu proses pengisian energi dimana pada UAV yang menggunakan baterai akan lebih lama dibandingkan dengan UAV yang menggunakan gasoline. Ditambah lagi kelemahan pada converter biasa adalah kurangnya kapasitas, gain tegangan dan juga current stress yang tinggi sehingga mengakibatkan charging baterai tidak efisien. Maka dari itu dibutuhkan konverter yang memiliki kapasitas, kemampuan dan efisiensi yang baik. Untuk mengimplementasikan charging baterai dengan kapasitas dan efisiensi yang lebih baik, diusulkan cascaded bidirectional buck-boost converter yang dapat bekerja secara dua arah dan memiliki kemampuan dan kapasitas gain yang lebih baik, selain itu topologi ini memiliki polaritas yang sama pada outputnya. Dari hasil pengujian didapatkan konverter dapat mengalirkan daya secara bidirectional, bekerja dalam mode buck atau boost, dan memiliki efisiensi 83% untuk mode buck, dan 81% untuk mode boost. Dan proses pengisian dilakukan selama 93 menit untuk mencapai SOC kurang lebih 90 – 95% dari kondisi awal SoC 40%.
==================================================================================================================
The process of developing renewable energy also means the process of development in its supporting elements, namely lithium-ion batteries and as a component of energy storage. Lithium-ion batteries (Li-ion) have been chosen as energy storage devices for portable equipment, Unmanned Aerial Vehicle (UAV) and grid storage systems. But there is a problem, namely the process of charging energy where the UAV that uses batteries will take longer than the UAV that uses gasoline. Plus the disadvantages of ordinary converters are lack of capacity, voltage gain and also high current stress, which results in inefficient battery charging. Therefore a converter that has a good capacity, capability and efficiency is needed. To implement battery charging with better capacity and efficiency, a cascaded bidirectional buck-boost converter is proposed that can work both ways and have better capacity and gain capacity, besides this topology has the same polarity at its output. From the test results obtained the converter can flow bidirectionally, work in buck or boost mode, and have an efficiency of 83% for buck mode, and 81% for boost mode. And the filling process is carried out for 83 minutes to reach an SOC of approximately 90 – 95% from the initial condition of the 40% SoC.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSE 621.312 423 Pra d-1 • Pratama, Indra Anugrah |
Uncontrolled Keywords: | Cascaded Bidirectional Buck – Boost Converter, Charger Baterai, Li-Ion, Constant Current. |
Subjects: | T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering |
Divisions: | Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Indra Anugrah Pratama |
Date Deposited: | 11 Aug 2020 05:51 |
Last Modified: | 17 May 2023 02:13 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/77201 |
Actions (login required)
View Item |