Determination of Maintenance Task and Scheduled on Ship to Shore Crane Using Reliability Centered Maintenance Method

Brilliano, Almas (2020) Determination of Maintenance Task and Scheduled on Ship to Shore Crane Using Reliability Centered Maintenance Method. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211641000041-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211641000041-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Ship to Shore (STS) crane atau biasa disebut sebagai derek peti kemas, adalah peralatan bongkar muat yang sangat penting untuk memindahkan kontainer dari kapal ke pelabuhan dan begitu juga sebaliknya. Oleh karena itu, meningkatkan efisiensi kegiatan pemeliharaan selama operasi merupakan tindakan penting yang harus diambil oleh perusahaan. Hasil kajian ini diperoleh dengan laporan pemeliharaan bulanan dari salah satu perusahaan bongkar muat yang terjadi pada 2018 sampai dengan 2019. Reliability Centered Maintenance (RCM) adalah cara yang terstruktur untuk menentukan strategi pemeliharaan berdasarkan data input/expert/aktual di lapangan dengan hasil optimisasi metode dan jadwal pemeliharaan untuk setiap asset tertentu dengan menganalisa kegagalan. Implementasi metode RCM pada perawatan STS crane dengan menggunakan analisis kualitatif hasil yang diharapkan adalah untuk menghasilkan tugas pemeliharaan dan jadwal tanpa menyinggung biaya pemeliharaan, serta akan dirangkum menjadi tugas pemeliharaan dalam bentuk paket pekerjaan. Penentuan tingkat konsekuensi kritis dari setiap komponen pada derek dapat dilakukan dengan menggunakan Logic Tree Analysis. Berdasarkan hasil dari tugas akhir ini, terdapat 27 mode kegagalan yang diperoleh berdasarkan analisis fungsi dan kegagalan fungsional dari 11 komponen utama dalam derek. Persentase tugas pemeliharaan adalah 44% untuk scheduled on condition task, 44% untuk scheduled discard task, dan 11% untuk failure finding task.
===========================================================
===========================================================
Ship to Shore (STS) crane or commonly referred to as Container Crane (CC) is a loading and unloading equipment that is very important to move containers from the ship to the port and vice versa. Therefore, increasing the efficiency of maintenance activities during operations is an important action that must be taken by the company. The results of this research obtained by monthly maintenance report from one of the stevedoring companies that occurred in 2018 until 2019. Reliability Centered Maintenance (RCM) is a structured way to determine maintenance strategies based on input/expert/actual data in the field with the output of method optimization and maintenance schedules for each particular asset by analyzing the failure. The implementation of RCM method on the STS Crane maintenance using qualitative analysis. The expected result is to produce a maintenance task and schedule without offending maintenance costs, and these will be summarized into maintenance task in the form of work package. Determination of the level of critical consequences of each component on the crane can be done using the Logic Tree Analysis. Based on the results of this final project, there are 27 failure modes obtained based on the analysis of functions and functional failure of 11 main components in the crane. The percentage of maintenance task is 44% for scheduled condition tasks, 44% for scheduled discard tasks, and 11% for failure finding task.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Ship to Shore Crane, Reliability Centered Maitenance, FMEA Ship To Shore Crane, Reliability Centered Maitenance, FMEA
Subjects: T Technology > TS Manufactures > TS174 Maintainability (Engineering) . Reliability (Engineering)
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Almas Brilliano
Date Deposited: 27 Aug 2020 02:26
Last Modified: 03 Jul 2023 08:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/80271

Actions (login required)

View Item View Item