Wijaya, Puji Dhian (2014) Perancangan Sistem Penginjeksian Gas Pada Modifikasi Dual Fuel Diesel Engine. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.
Preview |
Text
4210100007-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version Download (1MB) | Preview |
Abstract
Cadangan minyak bumi semakin lama semakin berkurang,
sehingga banyak penelitian yang dilakukan untuk menyelesaikan
permasalahan ini, seperti memodifikasi diesel menjadi dual fuel.
Sistem kerja dari dual fuel adalah memasukkan CNG kedalam
ruang bakar bersamaan dengan udara pada saat langkah hisap di
intake manifold dan akan ikut terbakar dengan solar sebagai
pematiknya. Untuk mengkonversi solar ke CNG, perlu dihitung
nilai kalor dari masing – masing bahan bakar tersebut. Metode
yang dapat digunakan adalah berdasarkan GPA Standard dan
komposisi atom penyusun CNG. Setelah didapatkan nilai kalor,
perlu dianalisa nilai dari Low Explosive Limit dan High Explotion
Limit dari CNG untuk mengetahui apakah bahan bakar gas dan
oksigen cukup untuk melakukan pembakaran. Spesifikasi dari
komponen – komponen yang diperlukan dalam konverter kit ini
disesuaikan dengan standar spesifikasi untuk dioperasikan dengan
CNG. Pengujian alat ini dapat dilakukan tanpa mengurangi bahan
bakar solar dan kemudian ditambahkan dengan CNG.
Berdasarkan hasil pengujian, CNG mampu mensubtitusi
kebutuhan solar sampai 75%
============================================================================================
The resource of fossil fuels are going to be decreased
immediately, therefore many research has been used to solve this
problem, such as the modification of diesel engine to dual fuel.
Dual fuel system is setting the gas into the combustion chamber
conformity with the air when the intake stroke by mixing both of
CNG and air in intake manifold. To compare the diesel fuel and
CNG consumption, it needs to know the heating value of each fuels.
The methods of heating value calculation are GPA Standard and
atomic composition of CNG. After obtaining the heating value, the
value of Low Explosive Limit and High Explotion Limit of CNG are
analysed to find out whether the fuel and oxygen is being covered
for combustion. The specification of Converter Kit’s components is
determined by the standard of CNG usage specification. For
experiments, the dieel fuel of engine doesn’t need to be substracted,
while the CNG can be added. Based on the results o
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Additional Information: | RSSP 621.436 1 Wij p |
Uncontrolled Keywords: | CNG, Dual Fuel, Nilai Kalor, , Sistem Injeksi Gas, Solar |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > HF5686 Fuel T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ799 Diesel motor--Electronic control. |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | EKO BUDI RAHARJO |
Date Deposited: | 17 Sep 2020 06:56 |
Last Modified: | 17 Sep 2020 06:56 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/81951 |
Actions (login required)
View Item |