Rancang Bangun Aunia: Rhythm Game Dengan Auto-Generated Beatmap Berdasar Input Musik

Atfan, Muhammad Iqbal Imani (2021) Rancang Bangun Aunia: Rhythm Game Dengan Auto-Generated Beatmap Berdasar Input Musik. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111740000067-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111740000067-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Rhythm Game adalah salah satu genre game yang banyak
diminati, mulai dari platform arcade, console, desktop, hingga
mobile. Setiap rhythm game akan memiliki koleksi musiknya
sendiri, baik itu merupakan musik orisinil dari game tersebut
maupun melisensi musik-musik lain. Dari sekian banyak rhythm
game yang telah tersedia, terdapat persamaan pada mekanik dasar
yang mana mengharuskan pemain melakukan suatu aksi pada saat
yang tepat mengikuti irama musik yang sedang dimainkan. Dalam
pengembangan rhythm game, terdapat orang yang bertugas untuk
mendesain kapan dan dimana suatu note muncul atau aksi harus
dilakuan (biasa disebut note charter, beatmapper, dsb). Hal
menyebabkan pemain tidak memiliki kebebasan memilih musik
selain musik yang telah disediakan dalam game tersebut.
Ide dalam Tugas Akhir ini adalah membangun vertical�scrolling rhythm game “Aunia” yang berjalan pada platform
Windows. Input yang digunakan dalam game ini adalah input
keyboard dan mouse sebagai input dalam melakukan interaksi.
Game dibangun menggunakan game engine Unity. Seperti rhythm
game pada umumnya, tujuan dari game ini adalah menyelesaikan
beatmap dengan skor setinggi-tingginya. Mekanik yang digunakan
pada Aunia sendiri seperti penghitungan score, combo, rating,
viii
health point, dan judgment terinspirasi dari mekanik yang
digunakan dalam game osu! terutama game mode osu!mania.
Selain itu, pada game ini disematkan fitur auto beatmap
generation, dimana pemain hanya perlu memasukan file musik
(mp3). Dengan memanfaatkan teknologi deep learning, sistem
akan mempelajari masukan file mp3 dan menghasilkan beatmap
yang siap untuk dimainkan. Hasil uji coba dari tugas akhir ini
adalah fungsionalitas dari aplikasi, serta ketepatan dari beatmap
yang dihasilkan.
======================================================================================================
Rhythm game is one of the popular genres of video games.
This genre of game can be found many platforms, such as console,
desktop, arcade, even mobile. Every rhythm game has its own
music collection, both original music and licensed one. All rhythm
games that available until today have similarities in their basic
mechanics which require the player to perform an action at the
right time following the rhythm of music being played. In the
rhythm game development team, there are people who in charge of
designing when and where the notes should appear or certain
should be performed (commonly known as note charter,
beatmapper, etc). This restriction caused the player cannot freely
choose which music to be played aside from the ones available in
the game.
The idea in this Thesis is to develop a vertical-scrolling
rhythm “Aunia” which run on Windows platform. The input used
in this game is keyboard input and additional mouse input for menu
interaction. Unity game engine is chosen to develop this game. The
goal of this game is to finish beatmaps with the highest possible
score. The game mechanics of Aunia such as score, combo, rating,
health point, and judgement are heavily inspired from similar game
osu!mania. Additionally, this game has a built-in beatmap
x
generator, which allow player to create their own beatmap. To use
this feature, player only need to prepare a music file (.mp3) and
feed it into the game. The game will automatically generate
beatmap by analyzing the music by utilizing deep learning method.
The result of this experiment will functionality of application, and
the accuracy of generated beatmap.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: beatmap, music, rhythm game, automatic, beatmap, musik, rhythm game, otomatis
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Muhammad Iqbal Imani Atfan
Date Deposited: 05 Aug 2021 01:34
Last Modified: 05 Aug 2021 01:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/84870

Actions (login required)

View Item View Item