Analisis Behavioral Intention Pada Online Game Untuk Meningkatkan Use Behavior Dengan Menggunakan Structural Equation Modeling: Studi Kasus Mobile Legends Bang Bang

Pradana, Adam Kurnia (2021) Analisis Behavioral Intention Pada Online Game Untuk Meningkatkan Use Behavior Dengan Menggunakan Structural Equation Modeling: Studi Kasus Mobile Legends Bang Bang. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy
[thumbnail of 05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy
[thumbnail of 05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy
[thumbnail of 05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211540000093-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Mobile Legends Bang Bang yang sempat mendominasi pasar online game pada perangkat seluler memiliki penurunan jumlah pemain dan pendapatan tiap tahunnya. Hal tersebut disebabkan oleh persaingan industri online game yang semakin ketat. Maka dari itu pada penelitian ini akan dilakukan analisis untuk mencari tahu faktor apa yang paling mempengaruhi pengguna untuk menentukan dan menggunakan MLBB serta cara untuk meningkatkannya. MLBB tidak lagi mendominasi pasar online games dengan dirilisnya game-game baru yang lebih populer. Penelitian Tugas Akhir ini bertujuan untuk mendapatkan hubungan struktural variabel yang mempengaruhi use behavior pada MLBB serta meningkatkan variabel terukur. Metode yang dilakukan pada penelitian Tugas Akhir ini adalah Structural Equation Modeling dengan menggunakan model UTAUT 2 yang dikembangkan oleh Ramirez-Correa, P. et al. Data yang digunakan didapatkan dari kuisioner yang disebarkan secara online. Setelah itu proses pengujian SEM secara berurutan dilakukan dari pre-processing data, uji asumsi klasik, uji normalitas, uji multikolinearitas uji CFA, uji kecocokan model, memodifikasi indeks, hingga pembuktian hipotesis. Penelitian ini akan menghasilkan dua macam hasil yaitu mendapatkan hubungan struktural variabel yang mempengaruhi use behavior pada penggunaan MLBB dengan berdasarkan model riset yang dibuat oleh Ramirez-Correa, P. et al, lalu mendapatkan cara meningkatkan variabel terukur pada model riset Ramirez-Correa, P. et al yang dapat mempengaruhi use behavior pada penggunaan MLBB.
=====================================================================================================
Mobile Legends Bang Bang which dominated the mobile online games market experiencing decrease of players and revenue each year. This is due to the fierce competition in the online game industry. Therefore, in this study an analysis will be carried out to find out what factors most influence users to determine and use MLBB and how to improve it. MLBB no longer dominates the online games market with the release of new more popular games. This research aims to obtain the structural relationship of the variables that affect use behavior in MLBB and to increase the measured variables. The method used in this research is Structural Equation Modeling using the model developed by Ramirez-Correa, P. et al. The data used was obtained through spreading online questionnaire. Then, the SEM testing will be done sequentially from pre-processing data, classical assumption test, normality test, multicollinearity test, confirmatory factor analysis test, goodness of fit test, index modification, through hypothesis test. There are two results which are structural relationship of the variables which affect use behavior in using MLBB based on research model developed by Ramirez-Correa, P. et al and then obtaining a way to increase the measured variabels of the model developed by Ramirez-Correa, P. et al.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: UTAUT2, Online Game, SEM, Use Behavior
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.15 Mobile games.
H Social Sciences > HB Economic Theory > HB801 Consumer behavior.
Q Science > QA Mathematics > QA278.3 Structural equation modeling.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Adam Kurnia Pradana
Date Deposited: 26 Aug 2021 07:35
Last Modified: 26 Aug 2021 07:35
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/89650

Actions (login required)

View Item View Item