Perancangan Motion Comic Interaktif Cerita Rakyat Ande-Ande Lumut sebagai Alternatif Media Pengenalan Ketoprak

Zulfana, Nuri Dinda (2022) Perancangan Motion Comic Interaktif Cerita Rakyat Ande-Ande Lumut sebagai Alternatif Media Pengenalan Ketoprak. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of view_usp=sharing] Text
view_usp=sharing - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2024.

Download (64kB)

Abstract

Seni ketoprak merupakan salah satu kesenian tradisional Indonesia yang saat ini ke- eksistensiannya mulai menurun. Beberapa faktornya adalah karena berkuranganya grup kesenian ketoprak dan kurangnya minat generasi muda pada kesenian ketoprak. Padahal generasi muda merupakan generasi pewaris budaya. Berdasarkan hal tersebut dibutuhkan suatu media populer yang mampu menarik minat generasi muda. Salah satu media populer di kalangan remaja Indonesia saat ini adalah komik. Agar mampu bersaing dengan komik lainnya, perancang memutuskan untuk menggunakan konsep motion comic interaktif. Penelitian ini mencoba untuk menelusuri bagaimana motion comic dapat menjadi alternatif media dalam memperkenalkan dan menyampaikan cerita dari pertunjukan seni ketoprak untuk mempertahankan ke-eksistensiannya pada generasi muda.
Perancangan ini menggunakan metode studi literatur dan studi eksisting untuk memperoleh informasi dan data tekstual mengenai unsur-unsur ketoprak, motion comic, dan cerita Ande-Ande Lumut. Kemudian dilanjutkan dengan menggunakan metode studi eksplorasi visual untuk mendapatkan konsep desain perancangan. Selain itu digunakan juga metode depth interview kepada pakar untuk mendapatkan masukan yang dapat memaksimalkan hasil dari studi eksplorasi. Kegiatan kuesioner dilakukan kepada target audiens untuk mengetahui hasil akhir bagaimana peluang dari motion comic yang telah dibuat sebagai media dalam pengenalan seni ketoprak.
Luaran dari perancangan ini berupa motion comic interaktif dengan cerita Ande-Ande Lumut yang terbagi menjadi 3 seri dan seri yang akan diceritakan pada perabcangan ini adalah seri pertama. Motion comic dikemas dalam bentuk aplikasi Android dengan menggunakan efek gerak dan efek suara serta musik latar sebagai elemen pendukung untuk menambah kesan pertunjukan seni ketoprak. Elemen interaktif yang digunakan dalam motion comic berupa opsi alur cerita yang dapat dipilih oleh pembaca. Hasil dari perancangan ini diharapkan dapat memberikan impresi yang baru dan berbeda dalam menikmati dan memperkenalkan seni ketoprak.
Kata Kunci : Seni Tradisional, Seni Ketoprak, Motion Comic, Cerita Rakyat

=================================================================================================
Ketoprak art is one of Indonesia's traditional arts whose existence is currently starting to decline. Some of the factors are due to the lack of ketoprak art groups and the lack of interest of the younger generation in ketoprak art. Whereas the younger generation is a generation of cultural heirs. Based on this, a popular media is needed that is able to attract the interest of the younger generation. One of the popular media among Indonesian teenagers today is comics. In order to be able to compete with other comics, the designer decided to use the interactive motion comic concept. This study tries to explore how motion comics can be an alternative media in introducing and conveying stories from the performing arts of ketoprak to maintain its existence in the younger generation.
This design uses literature study methods and existing studies to obtain information and textual data regarding the elements of ketoprak, motion comics, and the Ande-Ande Lumut story. Then proceed with using the visual exploration study method to get the design design concept. In addition, the depth interview method is also used to obtain input that can maximize the results of the exploratory study. Questionnaire activities were carried out to the target audience to find out the final results of how the opportunities for motion comics that have been made as media in the introduction of the art of ketoprak are.
The output of this design is an interactive motion comic with the story of Ande-Ande Lumut which is divided into 3 series and the series that will be told in this design is the first series. Motion comic is packaged in the form of an Android application using motion effects and sound effects as well as background music as supporting elements to add to the impression of a ketoprak art performance. The interactive elements used in motion comics are in the form of storyline options that can be chosen by the reader. The results of this design are expected to give a new and different impression in enjoying and introducing the art of ketoprak.
Keywords: Traditional Art, Ketoprak, Motion Comic, Folklore

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Seni Tradisional, Seni Ketoprak, Motion Comic, Cerita Rakyat
, Traditional Art, Ketoprak, Motion Comic, Folklore
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GR Folklore
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nuri Dinda Zulfana
Date Deposited: 18 Feb 2022 03:33
Last Modified: 18 Feb 2022 03:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/94414

Actions (login required)

View Item View Item