Muhammad Rosyid, Nur Aziz (2021) Evaluasi Pencegahan Error Pada Aplikasi Seluler Kesehatan Halodoc Menggunakan Metode Usabiity Testing Analysis. Undergraduate thesis, Institut teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02411640000209_Undergraduate Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
02411640000209_Undergraduate Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
02411640000209_Undergraduate Thesis.docx - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Kesehatan merupakan faktor penting untuk mendukung setiap orang agar dapat beraktifitas setiap hari. Teknologi yang dikembangkan saat ini dapat membantu pengguna untuk menjaga kesehatan hingga membantu pengguna untuk mencari informasi terkait kondisi kesehatan yang dialami saat ini, tidak terkecuali kondisi darurat medis. Salah satu teknologi di bidang informasi dan komunikasi yang mendukung hidup sehat bagi penggunanya adalah aplikasi e-health seperti Halodoc sebagai aplikasi daring yang dapat mempermudah akses pengguna pada praktisi medis hingga akses pembelian obat-obatan, baik dengan resep maupun obat tanpa resep. Pemanfaatan aplikasi Halodoc memiliki fungsi yang membantu apabila dibutuhkan, seperti halnya pada kondisi darurat, namun user interface yang kurang nyaman akan menghambat tercapainya tujuan dari penggunaan aplikasi Halodoc. Manfaat user interface yang baik selain untuk kenyamanan dalam penggunaan juga dapat mempengaruhi pengguna untuk mengeksplor aplikasi Halodoc lebih lanjut. Penelitian ini dilakukan untuk menganalisis bagian-bagian dari aplikasi Halodoc yang membuat penggunaan kurang maksimal dengan menggunakan metode kualitatif yaitu system usability scale (SUS), think aloud, dan post-study system usability questionnaire. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui tingkat usability berdasarkan performansi pengguaan aplikasi Halodoc dan memberikan
perbaikan berupa user interface yang lebih baik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa performansi partisipan dalam menggunakan aplikasi ini kurang baik, terutama pada menu Chat Dengan Dokter dan Toko Kesehatan. Beberapa permasalahan ditemukan dari hasil kuesioner dan wawancara, dan akan digunakan sebagai dasar untuk membuat rekomendasi perbaikan berupa rancangan UI yang baru. Harapannya, rekomendasi perbaikan tersebut dapat meningkatkan kepuasan pengguna dalam menggunakan aplikasi Halodoc, sehingga penggunaan
performansi dan kepuasan pengguna dapa meningkat
======================================================================================================
Health is an important factor to support people to do activities every day. Technology nowadays can help users to maintain their health by helping users to find information related to current health conditions, including medical
emergencies. One of the information and communication technologies that supports healthy living for its users is the Halodoc e-health application as an online application that can simplify user access to medical practitioners to purchase medicines, both prescripted and non-prescription medicines. Halodoc has a lot function that helps when needed, for example in an emergency case, but the uncomfortable user interface will hinder the user to achieve the goals of the usage of the apps. The benefits of a good user interface aside from convenience in use can also influence users to explore the Halodoc application further. This study was
conducted to analyze the parts of the Halodoc in which the apps did not perform well by using qualitative methods, namely system usability scale (SUS), think aloud, and post-study system usability questionnaire. The purpose of this study is to determine the level of usability based on the performance of the Halodoc application and provide improvements in the for a better user interface. The results
showed that the participants' performance in using this application was not good, especially on the Chat Dengan Dokter and Toko Kesehatan menus. Several problems were found from the results of questionnaires and interviews, and will be used as a basis for making recommendations for improvement in the form of a new UI design. It is hoped that these improvement recommendations can increase user satisfaction in using the Halodoc application, so that the use of performance and user satisfaction can increase.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | user interface, usability, performance metrics, system usability scale, think aloud, post-study system usability questionnaire, health apps, e-health, user interface, usability, Halodoc, performance metrics, system usability scale, think aloud, post-study system usability questionnaire |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > HF5548.34 Mobile commerce. Q Science > QA Mathematics > QA76.76.A65 Application software. Enterprise application integration (Computer systems) R Medicine > RA Public aspects of medicine > RA971 Health services administration. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Rosyid Nur Aziz |
Date Deposited: | 23 Feb 2022 21:05 |
Last Modified: | 23 Feb 2022 21:05 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/94737 |
Actions (login required)
View Item |