Bayasut, Emal Zain Muza (2010) Analisa Dan Koordinasi Sinyal Antar Simpang Pada Ruas Jalan Diponegoro Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
3105100128-Undergraduate_Thesis.pdf Download (15MB) |
Abstract
Banyaknya persimpangan di kota besar seperti Surabaya ternyata menimbulkan permasalahan tersendiri, terlebih pada jarak antar simpang yang pendek seperti pada ruas Jalan Diponegoro Surabaya. Terdapat empat simpang yang berada dalam jarak 930 meter pada ruas Jalan Diponegoro. Permasalahan yang terjadi adalah kendaraan yang terkadang harus selalu berhenti pada tiap simpang karena selalu mendapat sinyal merah. Tentu saja hal ini menimbutkan ketidaknyamanan pengendara. Pengumpulan data dilakukan dengan cara survey langsung pada keempat simpang. Adapun data yang diambil adalah volume kendaraan yang melalui tiap simpang, waktu sinyal, kecepatan tempuh kendaraan yang melalui keempat simpang, dan geometric simpang. Data yang diperoleh digunakan untuk mendapatkan kondisi eksisting terjenuh yang akan menjadi acuan dalam merencanakan waktu siklus baru dengan memperhatikan teori koordinasi. Kinerja terbaik pada setiapsimpang kemudian dikoordinasikan menggunakan waktu offset antar simpang. Dari hasil analisa, diketahui bahwa keempat simpang pada ruas Jalan Diponegoro belum terkoordinasi. Untuk itu, dilakukanlah beberapa perencanaan untuk melakukan koordinasi sinyal antar simpang pada keempat simpang tersebut. Perencamaan yang dilakukan adalah menentukan waktu siklus baru yang sama untuk semua simpang. Dari tujuh perencanaan, didapatkan waktu siklus baru sebesar 130 detik. Waktu siklus semua simpang disamakan untuk mempermudah koordinasi sinyal. Dari kecepatan rencana sesuai regulasi batas maksimum kendaraan dalam kota sebesar 40km/jam, didapatkan waktu offset sebesar 84 detik untuk kedua arah. Sedangkan untuk bandwidth yang dihasilkan dari diagram koordinasi, didapat bandwidth sebesar 56 detik untuk arah dari Utara dan 33 detik dari arah Selatan.
==============================================================================================================================
A lot of crossing in a big city like Surabaya had caused its own problems, especially in the distance between the intersection of the short segments as in Diponegoro Street Surabaya. There are four intersection that is within 930 meters on the sides Diponegoro Street. Problems happens is that sometimes vehicles must always stop at every intersection because it is always a red signal. Of course this is earning inconvenience motorists. The data was collected by direct survey of the four intersection. The retrieved data is the volume of vehicles passing through each intersection, the time signal, the speed of vehicles travel through the fourth intersection, and the geometric intersection. The data obtained are used to obtain the saturatest existing conditions will be the reference in the new planning cycle time by considering the theory of coordination. The best performance at every intersection and then coordinated using the time offset between the intersection. From the results of the analysis, note that the fourth segment intersection at Jalan Diponegoro not yet coordinated. For that, dilakukanlah some planning to coordinate inter-cross signal at the fourth intersection. Planning is done is to determine the new cycle time equal to the intersection. From seven planning, acquired a new cycle time for 130 seconds. Cycle time of all cross equated to facilitate the coordination of signals. From vu the speed of the plan 40 km/hours as maximum speed limitregulation of vehicles in the city, found the time offset of 84 seconds for both directions. As for bandwidth generated from the diagram, obtained from the North direction of bandwidth is 56 seconds andfrom the south is 33 seconds.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSS 388.413 12 Bay a 2010 |
Uncontrolled Keywords: | Koordinasi Sinyal Antar Simpang, Waktu Offset, Bandwidth, Jalan Diponegoro, Inter-Cross Signal Coordination, Offset Time, Diponegoro Street |
Subjects: | H Social Sciences > HE Transportation and Communications > HE355 Traffic engineering N Fine Arts > NA Architecture > NA9053 City planning |
Divisions: | Faculty of Civil, Environmental, and Geo Engineering > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Theses |
Depositing User: | Anis Wulandari |
Date Deposited: | 06 Jan 2023 07:59 |
Last Modified: | 06 Jan 2023 07:59 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/95329 |
Actions (login required)
View Item |