Implementasi Sudut Pandang Orang Ketiga Dalam Realitas Virtual Pada Gim Petualangan Calamity

Rahman, Arif (2021) Implementasi Sudut Pandang Orang Ketiga Dalam Realitas Virtual Pada Gim Petualangan Calamity. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111740000089-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111740000089-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Realitas virtual adalah salah satu terobosan teknologi yang inovatif dalam interaksi manusia dan komputer. Teknologi ini membawa tingkat imersivitas yang sebelumnya mustahil untuk dicapai. Salah satu industri yang telah memanfaatkan teknologi ini adalah industri gim. Salah satu alat yang digunakan realitas virtual adalah Head-Mounted Display (HMD) yang menuruti pergerakan kepala pengguna. Oleh karena itu, realitas virtual secara intuitif cocok dimanfaatkan pada gim yang menggunakan pandangan orang pertama. Tapi bukan berarti teknologi ini tidak bisa dimanfaatkan pada gim yang menggunakan pandangan orang ketiga. Pada Tugas Akhir ini, Calamity dikembangkan sebagai gim petualangan berbasis realitas virtual yang menggunakan beberapa pandangan orang ketiga. Pemain akan dituntut untuk menyelesaikan tantangan-tantangan seperti platforming dan mengalahkan musuh sembari menggunakan pandangan-pandangan yang ada. Pengujian dilakukan dengan kuisioner subjektif mengenai pengaruh realitas virtual dan pandangan orang ketiga, dan dengan bantuan fast motion sickness scale (FMS) untuk melihat tingkat imersifitas pemain.
=====================================================================================================================================
Virtual reality is a groundbreaking innovation in human computer interaction. It brings a level of immersion that was previously impossible to achieve. One of the industries that have made use of this heightened sense of immersion is video games. One tool of virtual reality is a Head-Mounted Display (HMD) that tracks the user’s head movement. This means that virtual reality intuitively fits games that uses first-person perspectives. This is because those games already simulate the perspective of the user. But this does not mean that this technology cannot be used to improve third-person experiences. Calamity is a virtual reality adventure game that uses several third-person perspectives. Players will face challenges such as platforming and combat while being able to use these different perspectives to best overcome the challenges. The result is tested with a subjective questionnaire about the effect of virtual reality and third person perspective, and with the help of fast motion sickness scale (FMS) to quantify the level of immersion experienced by the player

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, Third-Person Perspective, Adventure, Unity, C#
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Arif Rahman
Date Deposited: 07 Feb 2023 09:17
Last Modified: 08 Feb 2023 05:58
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96337

Actions (login required)

View Item View Item