Perancangan Board game sebagai Alternatif Media Pembelajaran Kognitif dan Bahasa di Taman Kanak-Kanak Kelas B

Zakiyah, Nuuruz (2023) Perancangan Board game sebagai Alternatif Media Pembelajaran Kognitif dan Bahasa di Taman Kanak-Kanak Kelas B. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311840000069-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311840000069-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Mengajarkan pelajaran kepada anak usia dini biasanya merupakan kesulitan tersendiri yang dialami para orang tua. Sebagian besar anak cepat merasa bosan dan lebih memilih untuk bermain dibandingkan dengan belajar, maka dari itu salah satu cara terbaik adalah dengan mengajak anak bermain sambil belajar. Tetapi metode yang digunakan oleh guru atau orang tua harus berupa metode yang beragam, karena metode pembelajaran yang berulang-ulang dapat berpengaruh terhadap semangat dan ketertarikan anak terhadap belajar. Metode mengajar yang berulang-ulang dalam kurun waktu lama dapat membuat anak kehilangan antusiasme dalam belajar karena hilangnya rasa penasaran yang anak miliki. Metode pembelajaran berulang-ulang sebagai contoh adalah metode pembelajaran yang saat ini masih banyak digunakan di banyak sekolah, seperti menulis ulang kata-kata di papan tulis, mencoba mengeja, dan anak menuliskannya di buku masing-masing. Cara tersebut penulis temui pada saat melakukan observasi di salah satu TK di Keputih, Surabaya. Penelitian ini bertujuan untuk membuat alternatif media pembelajaran berupa board game yang berfokus pada kognitif dan bahasa anak di Taman Kanak-kanak khususnya kelas B sambil melatih aspek perkembangan anak agar anak dapat belajar dengan cara yang lebih variatif. Metode yang digunakan adalah studi literatur, observasi, wawancara, dan customer journey map untuk mengetahui aktifitas yang dilakukan oleh anak sampai dengan kebutuhannya. Board game dibuat dengan konsep fun, menggunakan bentuk-bentuk geometris, dan juga atraktif.
===============================================================================================================================
Teaching lessons in early childhood is usually a particular difficulty experienced by parents. Most children get bored quickly and prefer to play compared to learning, therefore one of the best ways is to invite children to play while learning. However, the method used by the teacher or parents must be in the form of a variety of methods, because repeated learning methods can affect children's enthusiasm and interest in learning. Teaching methods that are repeated over a long period of time can make children lose their enthusiasm for learning because they lose their curiosity. The repetitive learning method as an example is a learning method that is still widely used in many schools, such as rewriting words on the blackboard, trying to spell, and having children write them down in their respective books. This method the author encountered when making observations in a kindergarten in Keputih, Surabaya. This study aims to create alternative learning media in the form of board games that focus on children's cognition and language in Kindergarten, especially class B while training aspects of child development so that children can learn in a more varied way. The methods used are literature studies, observations, interviews, and customer journey maps to find out the activities carried out by children up to their needs. This board game is made with a fun concept, uses geometric shapes, and is also attractive

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Board game, Attractive, Cognitive Learning, Language Learning, Children, Board game, Atraktif, Kognitif, Bahasa, Anak-anak.
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
T Technology > TS Manufactures > TS171 Product design
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nuuruz Zakiyah
Date Deposited: 11 Feb 2023 08:46
Last Modified: 11 Feb 2023 08:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96882

Actions (login required)

View Item View Item