Pramana, Firadi Surya (2023) Dynamic Sound Effect Berdasarkan Jarak Dari Objek Bergerak Menggunakan Metode Interpolasi Linier Di Unity3d. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
07111950052002-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 September 2025. Download (1MB) | Request a copy |
Abstract
Sound effect adalah salah satu komponen penting di dalam game. Suara yang dihasilkan menggambarkan sebuah momen atau aksi di dalam game dan dapat memperkuat pengalaman bermain dari apa yang dilihat oleh pemain. Sehingga, suara dapat meningkatkan rasa imersif yang dialami pemain. Meskipun proses pembuatan sound effect dapat dilakukan dengan cara perekaman satu per satu, cara tersebut dapat memakan banyak waktu dan tidak efisien. Oleh karena itu, sound effect yang dinamis dibutuhkan untuk mengurangi waktu produksi agar game dapat diseleasikan lebih cepat. Prototipe dalam penelitian ini dirancang secara spesifik untuk objek interaktif yang dapat diambil dan dilempar oleh pemain. Variabel yang digunakan dalam prototipe adalah kelantangan dan pitch suara. Variabel tersebut menjadi variabel dasar pada metode interpolasi linear agar dapat menghasilkan suara yang dinamis berdasarkan jarak objek dengan pemain.
================================================================================================================================
Sound effect is one of the important component in a game. It can express a moment or an action at a certain time in the game and emphasize the visual experience of what the player see. Thus, it can increase the immersive feeling for the player. While creating each sound effects by recording them separately is possible, it can be time consuming and very inefficient to complete. Therefore, creating a dynamic sound effect is needed to cut down on the production time and complete the game quicker. Our prototype specifically created for interactive object that can be picked up or placed by the player. It produces sound effect based on the distance of the player and the object. We use loudness and pitch as our control variables to produce a dynamic sound effect. Those variables are controlled using linear interpolation(Lerp) method, so it produces sound based on the determined graphic.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | sound effect, dinamis, game, dynamic |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games |
Divisions: | Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | HAKIM SUBEKTI |
Date Deposited: | 18 Jul 2023 01:33 |
Last Modified: | 18 Jul 2023 01:33 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/98534 |
Actions (login required)
View Item |