Ginting, Abner Pramana Putra (2023) Bayesian Analysis Of Contributing Factors To Ship Capsizing: A Case Study Of The Bali Strait Shipping Lane. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
04211941000035-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Penggunaan kapal roro Feri atau kapal ropax merupakan salah satu mode transportasi laut yang penting. Kapal feri umumnya digunakan untuk perjalanan penyeberangan antar selat karena biayanya yang lebih rendah dan fleksibilitasnya dalam mengangkut muatan dalam bentuk truk. Biasanya, kapal feri menjadi satu-satunya alternatif selain pesawat terbang. Selat Bali merupakan salah satu selat tersibuk terkait penyeberangan selat. Dengan lebih dari 100 perjalanan pulangpergi setiap hari, perjalanan rutin ini menimbulkan risiko yang menjadi perhatian. Sejak tahun 2000, Selat Bali telah menyaksikan 3 kecelakaan kapal terbalik yang mengakibatkan banyak korban jiwa. Terjadinya bencana dari kapal terbalik ini disebabkan oleh beberapa faktor utama yang diteliti dalam studi ini. Kompetensi ABK (Awak Buah Kapal), tinggi gelombang yang ekstrim, kelebihan muatan, dan factor kapal itu sendiri adalah beberapa faktor yang berkontribusi terhadap risiko kapal terbalik. Pendekatan metode Bayesian digunakan untuk menentukan variabel dan nilai probabilitas dari setiap variabel (nodes). Kombinasi expert judgement, kuesioner, laporan investigasi, dan wawancara dilakukan untuk mengisi kekurangan pada CPT. Enam laporan investigasi yang diterbitkan oleh Komite Nasional Keselamatan Transportasi digunakan sebagai dasar hipotesis, bersama dengan wawancara dengan para ahli di bidang tersebut. Untuk mengatasi faktor-faktor penyebab kapal terbalik dan mengurangi kemungkinan terjadinya kapal terbalik, penggunaan Bayesian Belief Network terbukti berguna karena dapat mengintegrasikan pengetahuan sebelumnya (melalui laporan investigasi) dan probabilitas bersyarat (melalui kuesioner dan wawancara). Langkah-langkah yang direkomendasikan dengan tujuan mengurangi kemungkinan tersebut diperoleh melalui Laporan Investigasi Resmi KNKT dan SK.242/HK.104/DRJD/2010, yang merupakan serangkaian peraturan yang diterbitkan oleh Direktur Jenderal Perhubungan Darat yang membahas proses bisnis di pelabuhan. Analisis sensitivitas dilakukan setelah model selesai dibuat untuk menentukan faktor-faktor yang paling berkontribusi terhadap kapal terbalik dari model yang telah dibuat. Hasil analisis sensitivitas akan menjadi dasar untuk mencari langkah-langkah yang direkomendasikan untuk setiap simpul dalam model agar dapat mengurangi kemungkinan terjadinya terbalik di daerah tersebut.
===================================================================================================================================
The utilization of roro Ferry or ropax vessels is an essential mode of maritime transportation. Mainly used in strait-crossing voyage for its low cost and flexibility to transport cargos as well. As it is usually the case that the only alternative is by plane. Bali Strait is one of the busiest straits in terms of strait crossing voyage. With more than 100 round trips every day, the regular trip proposes a risk that becomes a concern. Since 2000, the strait has witnessed 3 catastrophic capsizing accidents that took a great number of lives. Crew competencies, extreme wave height, overload, and the ship-factors itself, are amongst those factors that contribute to the risk of capsizing. Bayesian approach is used to determine the variables and probability value of each node. A combination of expert judgement, questionnaires, investigation reports and interviews are conducted to fill the CPT. Six investigations reports published by the National Transportation Safety Committee was used as a basis for the hypothesis, along with interviews with experts on the field. To combat the contributing factors of ship capsizing and lower its likelihood, the use of Bayesian Belief Network could be of use since it integrates prior knowledge (via investigation reports) and update its belief accordingly (via questionnaires and interviews). Recommended measures with the goal of lowering its likelihood is obtained via NTSC Investigation Reports and SK.242/HK.104/DRJD/2010, which is a set of regulations published by the Director General of Land Transportation that discusses the business process in a port. Sensitivity analysis was conducted after the model was completed to determine the most contributing factors to ship capsizing from the model that was created. The results of the sensitivity analysis will then be the reason to look for recommendations for each node in the model.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Bali Strait, Bayesian Network, Capsizing, Ferries, Sensitivity Analysis, Analisis Sensitivitas, Bayesian Network, Feri, Selat Bali, Terbalik |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics > HA29 Theory and method of social science statistics T Technology > T Technology (General) > T174.5 Technology--Risk assessment. V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM381 Passenger ships V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM761 Stability of ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Abner Pramana Putra Ginting |
Date Deposited: | 03 Aug 2023 08:32 |
Last Modified: | 03 Aug 2023 08:32 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/101809 |
Actions (login required)
View Item |