Rifai, Bachtiar (2023) Rethinking Indonesia’s Startup Valuation: A Quantitative Approach to Measure Early-Stage Startup Valuation. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS).
Text
6047212040-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
The objective of this study was to investigate the determinants of early-stage startup valuation as perceived by Indonesian venture capitalists, investors, and accelerators. A total of 53 senior leaders from venture capital firms participated in a survey that assessed 47 determinant factors. The findings highlighted Product Market Fit, Number of Active Users, and Founder Work Experience as the most influential determinants impacting startup valuation. Furthermore, through an Exploratory Factor Analysis (EFA), we identified six key factors that significantly affect startup valuations: Market Competitiveness, Media Presence and Team Education, Financial Stability and Technology Advantage, User Engagement, Team and Founder Experience, and Recruitment and Market Potential. Considering these findings, we propose the integration of survey results or EFA findings as crucial determinants in calculating the valuation of early-stage startups using the Berkus-Inspired Method. This approach represents a substantial advancement in the traditional valuation process, as it incorporates empirical insights obtained from our research. By incorporating these insights, we enhance the accuracy and relevance of startup valuations, providing a more comprehensive framework for assessing the worth of early-stage ventures.
=================================================================================================================================
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor penentu valuasi startup tahap awal yang dilihat dari sudut pandang pemodal ventura, investor, dan akselerator di Indonesia. Sebanyak 53 pemimpin senior dari perusahaan pemodal ventura berpartisipasi dalam survei yang menilai 47 faktor penentu. Temuan penelitian ini menyoroti bahwa "Product Market Fit", "Jumlah Pengguna Aktif", dan "Pengalaman Kerja Pendiri" merupakan faktor-faktor penentu yang paling berpengaruh terhadap valuasi startup. Selain itu, melalui Exploratory Factor Analysis (EFA), kami mengidentifikasi enam faktor kunci yang signifikan dalam mempengaruhi valuasi startup, yaitu “Keadaan Pasar", "Kehadiran di Media dan Pendidikan Tim", "Stabilitas Keuangan dan Keunggulan Teknologi", "Keterlibatan Pengguna", "Pengalaman Tim dan Pendiri", serta "Rekrutmen dan Potensi Pasar". Berdasarkan temuan ini, kami mengusulkan integrasi hasil survei atau temuan EFA sebagai faktor penentu dalam menghitung valuasi startup. Telah diusulkan juga model baru untuk menghitung valuasi startup dengan data data empiris dari survey dan EFA. Model baru ini terinspirasi dari Metode Berkus dan Metode Scorecard. Telah diusulkan untuk mengganti factor dalam Metode Berkus dan Metode Scorecard dengan data empiris. Pendekatan ini dipandang lebih akurat dibanding valuasi tradisional karena menggabungkan wawasan empiris yang diperoleh dari penelitian. Dengan memasukkan wawasan ini, akurasi dan relevansi valuasi startup dapat ditingkatkan dan juga memberikan kerangka kerja yang lebih komprehensif dalam menilai nilai dari usaha-usaha tahap awal.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | startup valuation, startup valuation determinant, Indonesian startup, Berkus method, vc valuation perception, valuation method, startup, valuasi, startup tahap awal, metode Berkus, pemodal ventura, faktor penentu valuasi, metode Scorecard, vc |
Subjects: | H Social Sciences > HG Finance > HG4028.V3 Valuation. Economic value |
Divisions: | Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) |
Depositing User: | Bachtiar Rifai |
Date Deposited: | 05 Aug 2023 03:27 |
Last Modified: | 05 Aug 2023 03:27 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102657 |
Actions (login required)
View Item |