Wibowo, Febrio (2023) Development Of Control System Interface On Electric Vehicle Pushback Tug Using Eye Tracking, Usability Evaluation, And System Wiring Integration. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02411940000168-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (4MB) | Request a copy |
Abstract
Electric Vehicle Remote Controlled Pushback Tug is one of Ground Support Equipment innovations that could solve current airport activity challenges such as high operational cost, inefficient operation, and mishandling that could compromise the quality of services – where the vehicle provides the same effective ground handling operation with less resource required. Since EV RC Pushback Tug’s characteristic is unlike any other conventional vehicle, several parts consisted in the vehicle are unique and needed for development to be effectively functional – control panel interface usage where human-vehicle interaction happen is among one of them. Methods to develop the interface design such as usability testing of two currently used interfaces from similar vehicle specification during the scenario of normal procedure and error identification are utilized to identify the interaction, determine the user satisfaction, and made as consideration to develop a new proposed interface design. Eye tracking experiment using RealEye Software is conducted to provide information on user’s cognitive processes, measuring time to first fixation, number of fixations, and fixation duration. In addition to Post-Study System Usability Questionnaire (PSSUQ) to measure the users' subjective perceptions of the control panel interface usability, measuring system usefulness, information quality, and interface quality. It is found that the proposed improvement interface performs similar eye tracking data with design from a competitor with much fewer and simpler features, while also perform significantly better than the observed company interface design with more similar number of features. Moreover, there is 30% increase in overall satisfaction score of proposed improvement interface is from the observed company’s design and 21% increase from competitor’s. Based on the proposed interface design, wiring diagram are made to visualize the current vehicle components and integrate the improved interface design features into the currently used system. There are additional components in the form of voltage sensors, ampere sensors, temperature sensors, proximity sensor, weight sensor, and fluid level sensor as the implementation of vehicle component diagnosis in order to validate the connection of components to the microcontroller; wireless network & storage module for vehicle monitoring system feature to share vehicle component data gathered to the external server which can then be accessed in a company maintenance website.
=================================================================================================================================
Pushback Tug Kendaraan Listrik Kendali Jarak Jauh adalah salah satu inovasi kendaraan ground support equipment yang dapat mengatasi tantangan aktivitas bandara saat ini seperti biaya operasional yang tinggi, operasi yang tidak efisien, dan kesalahan penanganan yang dapat mengganggu kualitas layanan – di mana kendaraan tersebut memfasilitasi operasi ground handling yang sama efektifnya dengan membutuhkan sumber daya yang lebih sedikit. Karena karakteristik EV RC Pushback Tug tidak seperti kendaraan konvensional lainnya, terdapat bagian di dalam kendaraan ini yang unik dan diperlukan untuk pengembangan agar berfungsi secara efektif - penggunaan antarmuka panel kontrol di mana interaksi manusia-kendaraan terjadi adalah salah satunya. Metode untuk mengembangkan desain antarmuka seperti pengujian usabilitas dari dua antarmuka yang digunakan saat ini di industri dari spesifikasi kendaraan serupa dalam skenario prosedur normal dan identifikasi error digunakan untuk mengidentifikasi interaksi, menentukan kepuasan pengguna, dan dijadikan pertimbangan untuk mengembangkan antarmuka baru yang diusulkan desain. Eksperimen eye tracking menggunakan software RealEye dilakukan untuk mendapatkan informasi mengenai proses kognitif pengguna, mengukur waktu hingga fiksasi pertama, jumlah fiksasi, dan durasi fiksasi. Ditambah dengan Post-Study System Usability Questionnaire (PSSUQ) untuk mengukur persepsi subyektif pengguna tentang kegunaan antarmuka panel kontrol, mengukur kegunaan sistem, kualitas informasi, dan kualitas antarmuka. Ditemukan bahwa antarmuka yang diusulkan memiliki performansi eye tracking yang serupa dengan desain lain dengan fitur yang jauh lebih sedikit dan lebih sederhana, sementara juga tampil jauh lebih baik daripada desain antarmuka perusahaan yang diamati dengan jumlah fitur yang lebih serupa. Selain itu, terdapat 30% peningkatan skor kepuasan keseluruhan dari antarmuka perbaikan yang diusulkan dari desain perusahaan yang diamati dan peningkatan 21% dari pesaing. Berdasarkan desain antarmuka yang diusulkan, diagram pengkabelan dibuat untuk memvisualisasikan komponen kendaraan saat ini dan mengintegrasikan fitur desain antarmuka yang ditingkatkan ke dalam sistem yang digunakan saat ini. Terdapat komponen tambahan berupa sensor tegangan, sensor ampere, sensor suhu, sensor jarak, sensor berat, dan sensor level cairan sebagai implementasi diagnosa komponen kendaraan guna memvalidasi koneksi komponen ke mikrokontroler; jaringan nirkabel & modul penyimpanan untuk fitur sistem pemantauan kendaraan untuk berbagi data komponen kendaraan yang dikumpulkan ke server eksternal yang kemudian dapat diakses di situs web perusahaan.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Ground Handling, Control Panel Display Interface, Eye Tracking, PSSUQ, Wiring Integration, Ground Handling, Pushback Tug, Antarmuka Panel Sistem Kontrol, Integrasi Pengkabelan |
Subjects: | T Technology > TS Manufactures > TS170 New products. Product Development |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Industrial Engineering > 26201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Febrio Luqman Wibowo |
Date Deposited: | 01 Dec 2023 03:51 |
Last Modified: | 01 Dec 2023 03:51 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/102734 |
Actions (login required)
View Item |