Museum Tematik dengan Asas Dekonstruktif untuk Mendefinisikan Pergeseran Paradigma “Kebebasan” di Kota Surabaya

Alfarizi, Reza (2023) Museum Tematik dengan Asas Dekonstruktif untuk Mendefinisikan Pergeseran Paradigma “Kebebasan” di Kota Surabaya. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08111940000052-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08111940000052-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Perubahan merupakan fenomena yang wajar terjadi dalam kehidupan. Pada manusia, perubahan tidak hanya berdampak pada morfologi saja melainkan cara berpikir dan memproses informasi. Perubahan cara pandang ini mengakibatkan pergeseran paradigma tentang sebuah makna. Salah satunya adalah definisi kebebasan yang mulai bergeser dari makna aslinya. Arti kebebasan pada zaman kolonialisme di Indonesia dan pasca kolonialisme mengalami pergeseran. Oleh karenanya, dengan media arsitektur penulis mencoba mendefinisikan ulang makna dari kebebasan yang diharapkan oleh manusia saat ini atau bahkan di masa depan. Dalam prosesnya, arsitektur naratif digunakan sebagai pendekatan rancang dan dekonstruktif sebagai metodenya untuk menghasilkan efek kontra diktif yang akan membuka sudut pandang baru lewat pemecahan kode semiotika. Sebuah museum tematik dengan sekuensi ruang naratif untuk memberi pengalaman spasial dan pencandraan untuk merekonstruksi kolonialisme yang terjadi di Kota Surabaya. dengan menyajikan pengalaman yang memanipulasi indra untuk memberikan kesan tertekan pada pengunjung. Hal ini dilakukan karena manusia cenderung berfikir realistis saat berada dalam tekanan dan berada pada titik terendahnya. Pengalaman ruang yang akan dihadrikan antara lain ialah stimulus distortion, hyperbolic stimulation, dan annihilating senses. Visual bangunan juga dipengaruhi oleh asas dekonstruktif yang digunakan, dimana bentukan massa yang terfragmentasi dan ambigu diwujudkan guna memberi filosofi melalui kode semiotika konotatif yang akan dipecahkan pengunjung seiring mengeksplorasi museum.
=================================================================================================================================
Transformation is a natural phenomenon that occurs in life. In humans, transformation not only affect in their morphology but also the way of thinking and processing information. This change in perspective results a paradigm shift about meaning. As example is the definition of “liberty” which has begun to shift from its original meaning. The meaning of freedom in the era of colonialism in Indonesia and post-colonialism experienced a shift. Therefore, with architectural as a media, the author tries to redefine the meaning of freedom expected by humans today or even in the future. In the process, narrative architecture is used as a design approach and deconstructive as a design method to produce contradictory effects that will open up new perspectives through semiotic encoding. A thematic museum with narrative space sequences to provide spatial and emotional experiences to reconstruct colonialism that occurred in the city of Surabaya by presenting experiences that manipulate the senses to give the impression of pressure on visitors. This is done because humans tend to think realistically when under pressure and at their lowest point. The spatial experiences that will be presented include distortion stimulus, hyperbolic stimulation, and annihilating senses. The visuals of the building are also influenced by the deconstructive principle used, in which fragmented and ambiguous mass formations are embodied to provide philosophy through connotative semiotic encoding that visitors will solve as they explore the museum.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Arsitektur Naratif, Dekonstruktivism, Pencandraan, Pergeseran Paradigma, Semiotika, Deconstructivism, Narrative Architecture, Paradigm Shift, Semiotic, Stimulus Sensing.
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA2750 Architectural design.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Architecture > 23201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Reza Alfarizi
Date Deposited: 20 Nov 2023 05:30
Last Modified: 20 Nov 2023 05:30
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/102752

Actions (login required)

View Item View Item