Perancangan Video Explanasi Tentang Tembok Dzulkarnain Dengan Konsep “Flat Design” Sebagai Media Tambahan Pengantar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 6 Sekolah Dasar

Kurniawan, Hartanto (2023) Perancangan Video Explanasi Tentang Tembok Dzulkarnain Dengan Konsep “Flat Design” Sebagai Media Tambahan Pengantar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas 6 Sekolah Dasar. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08311640000047-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08311640000047-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (7MB) | Request a copy

Abstract

Minat belajar siswa di Indoneisa terhadap mata pelajaran Pendidikan Agama Islam masih rendah. Faktor-faktor seperti penyampaian materi yang monoton, penggunaan media yang tidak tepat, dan pembelajaran yang terlalu serius menyebabkan siswa kehilangan minat. Untuk meningkatkan efektivitas pembelajaran, penggunaan video sebagai media pembelajaran, khususnya dengan gaya desain "Flat Design", dapat menghibur siswa sekaligus membuat mereka bersemangat dalam menyimak materi. Penelitian ini diharapkan dapat menambah minat siswa di awal semester mata pelajaran Pendidikan Agama Islam dengan media keluaran berupa motion grafis. Penelitian diawali dengan melakukan studi eksisting mengenai mater-materi maupun tinjauan berbagai video eksplanasi yang pernah dibuat dengan materi dasar tentang Tembok Dzulkarnain beserta Yajuj Majuj, dan tinjauan pustaka mengenai teori-teori dasar dalam penciptaan video eksplanasi. Kemudian melakukan interview dengan ahli agama dan visual maupun animator untuk mengumpulkan informasi/data yang akan dijadikan acuan dan perbaikan dari eksperimental. Pembuatan rancangan aset visual dan naskah menjadi pedoman untuk draft/storyboard, yang kemudian dilakukan eksekusi pembuatan prototype berformat video dengan menghadirkan elemen visual yang dapat disaksikan. Masukan dari feedback ahlis visual dan animator tersebut akan menjadi acuan perbaikan dan referensi dalam final pembuatan video eksplanasi. Hasil dari video eksplanasi ini menjadi alat bantu yang efektif untuk digunakan oleh guru Pendidikan Agama Islam sebagai pengantar materi dalam proses pembelajaran. Pendekatan desain yang mengusung tema flat design dan penggunaan bahasa narasi yang ringan dimaksudkan agar target audiens dapat lebih mudah menyerap materi yang dibawakan. Diharapkan dengan perancangan video eksplanasi ini dapat menjadi salah media tambahan pembelajaran yang menarik bagi siswa Sekolah Dasar.
===============================================================================================================================
Students' interest in studying in Indonesia towards Islamic Religious Education subjects is still low. Factors such as monotonous delivery of material, inappropriate use of media, and learning that is too serious cause students to lose interest. To increase the effectiveness of learning, the use of video as a learning medium, especially with the "Flat Design" design style, can entertain students as well as get them excited about listening to the material. This research is expected to increase students' interest at the beginning of the semester in Islamic Religious Education subjects with the output media in the form of motion graphics. The research began with conducting an existing study of the materials as well as reviewing various explanatory videos that had been made with the basic material on Gog and Magog with a final day and a literature review on the basic theories in creating explanatory videos. Then conduct interviews with religious and visual experts as well as animators to collect information/data that will be used as a reference and improvement from the experiment. The drafting of visual assets and scripts serve as guidelines for drafts/storyboards, which are then executed for making prototypes in video format by presenting visual elements that can be witnessed. Input from the feedback from the visual experts and animators will become a reference for improvement and reference in the final explanation video creation. The results of this explanatory video are effective tools for use by Islamic Religious Education teachers as an introduction to the material in the learning process. The design approach that carries the theme of flat design and the use of light narrative language is intended so that the target audience can more easily absorb the material presented. It is hoped that by designing this explanatory video it can become an interesting additional learning medium for elementary school students.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Flat Design, Sekolah Dasar, Tembok Dzulkarnain, video eksplanasi, eksplainer video, Eelementary School, Flat Design, Wall of Dhulqarnayn
Subjects: T Technology > TR Photography > TR897.7 Computer animation
Divisions: Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hartanto Kurniawan
Date Deposited: 11 Sep 2023 01:05
Last Modified: 11 Sep 2023 01:05
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104054

Actions (login required)

View Item View Item