Local Vibration Analysis And Lightweight Design Of Upper Deck In AFT End Body

Ash Shiddiq, Ahmad Dzaky (2023) Local Vibration Analysis And Lightweight Design Of Upper Deck In AFT End Body. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111941000010-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111941000010-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Resonance is one of the problem that exist in shipbuilding. It is caused when the excitation frequency of the engine or the propeller vibrate in the same frequency as the natural frequency of the ship. This can lead to damage in a ship or its machinary components & electronics equipments. This final project analyzes the stress and potential resonances in the existing upper deck in the aft end body with the existing PATRAN program. For the strength assessment of each model respectively is model 101 MPA, model 2 is 138 MPA, and model 3 is 221 MPA. The result of the calculation for each model from respectively mode 1 to 4 is 7.77 Hz to 11.97 Hz, model 2 is 4.05 Hz to 7.6 Hz, and model 3 is 2.35 Hz to 5.51 Hz.
================================================================================================================================
Resonansi merupakan salah satu masalah yang ada pada pembuatan kapal. Hal ini disebabkan ketika frekuensi eksitasi mesin atau baling-baling bergetar pada frekuensi yang sama dengan frekuensi alami kapal. Hal ini dapat mengakibatkan kerusakan pada kapal atau komponen permesinan & peralatan elektroniknya. Tugas akhir ini menganalisis tegangan dan potensi resonansi pada upper deck eksisting di bodi buritan dengan program PATRAN eksisting. Untuk penilaian kekuatan masing-masing model masing-masing adalah model 101 KKL, model 2 sebesar 138 KKL, dan model 3 sebesar 221 KKL. Hasil perhitungan untuk masing-masing model dari masing-masing mode 1 sampai 4 adalah 7.77 Hz sampai 11.97 Hz, model 2 adalah 4.05 Hz sampai 7.6 Hz, dan model 3 adalah 2.35 Hz sampai 5.51 HzResonansi merupakan salah satu masalah yang ada pada pembuatan kapal. Hal ini disebabkan ketika frekuensi eksitasi mesin atau baling-baling bergetar pada frekuensi yang sama dengan frekuensi alami kapal. Hal ini dapat mengakibatkan kerusakan pada kapal atau komponen permesinan & peralatan elektroniknya. Tugas akhir ini menganalisis tegangan dan potensi resonansi pada upper deck eksisting di bodi buritan dengan program PATRAN eksisting. Untuk penilaian kekuatan masing-masing model masing-masing adalah model 101 KKL, model 2 sebesar 138 KKL, dan model 3 sebesar 221 KKL. Hasil perhitungan untuk masing-masing model dari masing-masing mode 1 sampai 4 adalah 7,77 Hz sampai 11,97 Hz, model 2 adalah 4,05 Hz sampai 7,6 Hz, dan model 3 adalah 2,35 Hz sampai 5,51 Hz

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Finite Element Method, Resonance, Frequency.
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM156 Naval architecture
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Ahmad Dzaky Ash Shiddiq
Date Deposited: 08 Nov 2023 08:43
Last Modified: 08 Nov 2023 08:43
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/104260

Actions (login required)

View Item View Item