The Development of the Chatbot for MBKM in the Institut Teknologi Sepuluh Nopember

Rahman, Fayzal (2024) The Development of the Chatbot for MBKM in the Institut Teknologi Sepuluh Nopember. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5026201101-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5026201101-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Popularitas chatbot telah meningkat belakangan ini membuat orang lebih menyadari apa itu chatbot dan bagaimana cara menggunakannya. Peningkatan popularitas ini terkait dengan popularitas ChatGPT yang telah menjadi pilihan banyak orang untuk menjawab pertanyaan mereka tanpa harus menunggu jawaban dari manusia. MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka) telah menjadi cara bagi mahasiswa di Indonesia untuk mendapatkan pengetahuan dan pengalaman yang berguna dalam mempersiapkan diri untuk bekerja. Namun, MBKM menimbulkan banyak pertanyaan setiap semester dari mahasiswa di Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS) meskipun informasi tentang program ini telah diberikan oleh kampus. Menjawab pertanyaan-pertanyaan tersebut dengan chatbot dapat membantu mahasiswa dan menghemat sumber daya manusia tanpa perlu ada orang yang menjawabnya. Chatbot dapat menjawab pertanyaan-pertanyaan spesifik dari mahasiswa tanpa perlu mencari informasi secara menyeluruh. Chatbot ini dikembangkan khusus untuk browser web menggunakan bahasa pemrograman Python dengan Flask sebagai kerangka kerja dan MySQL sebagai basis data. Hasil dari penelitian ini adalah chatbot untuk MBKM di ITS.
=================================================================================================================================
Chatbots have increased in popularity lately making people more aware of what is a chatbot and how to use it. Its increase is related to the popularity of ChatGPT which has been the choice of a lot of people to answer their questions without having to wait for a human to answer. MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka) has been a way for college students in Indonesia to gain useful knowledge and experience in preparing for work. However, MBKM has raised many questions every semester from students in Institut Teknologi Sepuluh Nopember (ITS) even though information about this program has been given from the campus. Having a chatbot answer those questions can help students and save resources from having people answer them. Chatbots can answer specific questions from students without needing to thoroughly search for finding the information they need. The chatbot is developed specifically for web browsers using Python programming language with Flask as the framework and MySQL as the database. The result of this research is a chatbot for MBKM in the ITS.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: MBKM (Merdeka Belajar Kampus Merdeka), Chatbot, Python, Knowledge Base, Natural Language Processing, Basis Pengetahuan, Pemrosesan Bahasa Alami
Subjects: T Technology > T Technology (General)
T Technology > T Technology (General) > T59.7 Human-machine systems.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fayzal Rahman
Date Deposited: 08 Feb 2024 08:02
Last Modified: 08 Feb 2024 08:02
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/106631

Actions (login required)

View Item View Item