Modifikasi Jembatan Ciloseh Di Tasikmalaya Menggunakan Sistem Jembatan Busur Box Baja

Setiawanda, Aditya (2024) Modifikasi Jembatan Ciloseh Di Tasikmalaya Menggunakan Sistem Jembatan Busur Box Baja. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111740000123-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111740000123-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (26MB) | Request a copy

Abstract

Pada umumnya jembatan busur merupakan suatu struktur konstruksi yang berfungsi untuk menghubungkan dua bagian jalan yang terputus akibat beberapa kondisi seperti lembah yang dalam, alur sungai, danau, saluran irigasi, kali, jalan kereta api, jalan raya yang melintang tidak sebidang dan lain-lain. Adapun pengertian jembatan menurut ahli yaitu komponen infrastruktur yang sangat penting karena berfungsi sebagai penghubung dua tempat yang terpisah akibat beberapa kondisi. Jembatan Ciloseh merupakan jembatan yang akan dibangun di Jawa Barat tepatnya berada di Kota Tasikmalaya, Kecamatan Purbaratu yang melintasi Sungai Ciloseh. Pada saat ini Jembatan Ciloseh akan direncanakan dengan menggunakan sistem cable stayed dengan bentang yang diterima adalah sepanjang 165 m dan bentang pendekat menggunakan concrete girder sepanjang 84,45 m. Pada perencanaan tersebut tidak sesuai dengan bentang ekonomis sebuah jembatan.
Jembatan Ciloseh akan dimodifikasi dengan menggunakan konstruksi busur box baja dengan bentang total 250 m dan bentang utama 150 m. Adapun lebar jembatan yang akan direncanakan adalah sepanjang 18 m dengan 4 lajur kendaraan, dimana desain awal jembatan ini memiliki lebar jembatan sepanjang 36 m dengan 6 lajur kendaraan. Jembatan tipe busur dipilih karena dengan bentang yang direncanakan jembatan tipe busur termasuk jembatan dengan bentang ekonomis. Pemilihan busur box baja pun dipilih karena jembatan ini direncanakan untuk ikon Kota Tasikmalaya. Bentuk konstruksi busur juga dimaksudkan untuk mengurangi momen lentur pada jembatan sehingga penggunaan bahan menjadi lebih efisien.
==================================================================================================================================
In general, an arc bridge is a construction structure that functions to connect two parts of a road which are disconnected due to several conditions such as deep valleys, river channels, lakes, irrigation canals, rivers, railroads, highways that cross not a level and so on. The definition of a bridge, according to the expert, is a very important infrastructure component because it functions as a link between two separate places due to several conditions. The Ciloseh Bridge is a bridge that will be built in West Java, to be precise, in the City of Tasikmalaya, Purbaratu District, which crosses the Ciloseh River. At this time the Ciloseh Bridge will be planned using a concrete girder system with an acceptable span of 250 m. The planning is not in accordance with the economic span of a bridge.
The Ciloseh Bridge will be modified using steel box arc construction with a total span of 250 m and a main span of 150 m. The width of the bridge to be planned is 18 m long with 4 vehicle lanes, whereas the initial design of this bridge has a bridge width of 36 m with 6 vehicle lanes. The arc type bridge was chosen because with the planned span the arc type bridge includes a bridge with an economical span. The choice of steel box bow was also chosen because this bridge is planned for the icon of Tasikmalaya City. The shape of the arc construction is also intended to reduce the bending moment on the bridge so that the use of materials becomes more efficient.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Bridge, Ciloseh, Arc, Modification, Concrete Girder, Jembatan, Ciloseh, Busur, Modifikasi, Concrete Girder
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TG Bridge engineering > TG362 Box girder bridges--Design and construction.
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Aditya Setiawanda
Date Deposited: 12 Feb 2024 08:56
Last Modified: 12 Feb 2024 08:56
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107056

Actions (login required)

View Item View Item