Investigasi CFD Efek Pelumasan Udara Pada Tahanan Pelat Datar

Muhammad, Ihsan Maulana (2024) Investigasi CFD Efek Pelumasan Udara Pada Tahanan Pelat Datar. Other thesis, Instititut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 5019212002_Undergraduate_Thesis.pdf] Text
5019212002_Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Emisi yang dihasilkan oleh aktivitas pelayaran mentumbang salah satu emisi terbesar dibandingkan aktivitas lain hal ini disebabkan oleh pembakaran yang dilakukan oleh kapal. Salah satu penyumbang konsumsi bahan bakar kapal yang besar adalah karena adanya tahanan yang terjadi Ketika kapal tersebut beroperasi. Tahanan kapal berdampak terhadap besar atau kecilnya konsumsi bahan bakar banyak metode yang digunakan untuk mengurangi tahanan seperti emmodifikasi propeller, Melakukan modifikasi pada lambung kapal dan salah satu metode lainya memasang sistem pelumasan udara pada kapal yang bertujuan untuk mengurangi tahanan yang terjadi pada kapal. Air Layer Drag Reduction (ALDR) merupakan salah satu metode untuk mengurangi tahanan kapal yang sedang dikembangkan di berbagai negara. Ekesperimen pada pelat datar menuinjukan berbagai mnetode dalam pengurangan hambatan. Froude Number merupakan bilangan non dimensional yang merepresentasikan kecepatan disbanding dengan panjang benda dan dapat dijadikan sebagai variable dalam menghitung tahanan yang dihasilkan. Pada penelitian ini menggunakan metode Computational Fluid Dynamics (CFD) metode ini digunakan unbtuk menghemat biaya penelitian. Pada penelitian ini konfigurasi sistem pelumasan udara yang maksimum ada pada sudut 45° dengan sensitifitas parameter 0,2 bar dengan pengurangan tahanan rata rata sebesar 5,44% dan nilai pengurangan terbesar 13,17% pada nilai froude number 0,166.
=================================================================================================================================
Emissions generated by shipping activities account for one of the largest emissions compared to other activities due to combustion carried out by ships. One of the contributors to the ship's large fuel consumption is due to the resistance that occurs when the ship is operating. Ship resistance has an impact on the size or size of fuel consumption, many methods are used to reduce resistance such as modifying the propeller, making modifications to the hull and one of the other methods is installing an air lubrication system on the ship which aims to reduce the resistance that occurs on the ship. Air Layer Drag Reduction (ALDR) is one method to reduce ship resistance that is being developed in various countries. Experiments on flat plates reveal various methods in drag reduction. Froude Number is a non dimensional number that represents the speed compared to the length of the object and can be used as a variable in calculating the resulting resistance. In this research using Computational Fluid Dynamics (CFD) method, this method is used to save research costs. In this study, the maximum air lubrication system configuration is at an angle of 45 ° with a parameter sensitivity of 0.2 bar with an average resistance reduction of 5.44% and the largest reduction value of 13.17% at a froude number value of 0.166.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Air Lubrication System, Bubble, Friction resistance.
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General) > V220 Naval ports, bases, reservations, docks, etc.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Ihsan Maulana Muhammad
Date Deposited: 17 Feb 2024 09:15
Last Modified: 17 Feb 2024 09:15
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107225

Actions (login required)

View Item View Item