Analysis of Drag Coefficient on Flat Plate Because of Biofouling using Towing Tank Test Method

Dhaneswara, I Putu Ngurah Widhi (2024) Analysis of Drag Coefficient on Flat Plate Because of Biofouling using Towing Tank Test Method. Other thesis, Sepuluh Nopember Institute of Technology.

Warning
There is a more recent version of this item available.
[thumbnail of 04211940000042-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04211940000042-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 March 2026.

Download (4MB)

Abstract

Kapal merupakan salah satu moda transportasi yang paling penting dalam mobilisasi barang dan manusia. Seiring perkembangan dan peningkatan teknologi kapal dalam mengangkut kargo maka ketergantungan terhadap kapal dan pentingnya kapal segai moda transportasi akan semakin meningkat. Namun peningkatan lalu lintas kapal juga berarti peningkatan konsumsi bahan bakar yang mana akan berdampak negatif kepada lingkungan karena gas-gas berbahaya yang dihasilkan dari pembakaran bahan bakar berbahan dasar karbon. Salah satu faktor yang mempengaruhi konsumsi bahan bakar dari sebuah kapal adalah tahanan kapal, karena tahanan kapal mempengaruhi besar tenaga yang diperlukan untuk menggerakan kapal. Drag pada kulit lambung kapal sangat dipengaruhi oleh tingkat kekasaran permukaan lambung kapal. Salah satu factor yang mempengaruhi tingkat kekasaran permukaan lambung kapal adalah akibat adanya biofouling. Biofouling merupakan penumpukan organisme pada permukaan yang terendam air. Penumpukan biofouling pada lambung kapal mengakibatkan meningkatnya tingkat kekasaran lambung kapal yang berpengaruh terhadap drag kapal. Tugas akhir ini ditujukan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh biofouling terhadap besarnya koefisien drag pada pelat datar dengan menggunakan eksperimen towing tank test dimana hasilnya dapat diketahui seberapa besar peningkatan tahanan terhadap peningkatan roughness yang terjadi pada pelat datar sebagai acuan dalam pembangunan kapal. Dalam eksperimen ini digunakan variasi spesimen pelat datar dengan jumlah biofouling yang berbeda-beda untuk mengetahui pengaruhnya terhadap tahanan. Dari hasil eksperimen menggunakan towing tank test dengan tiga variasi biofouling coverage( 23%, 66%, 99%), kecepatan (0,5 m/s, 1 m/s, 1,5 m/s) ditemukan bahwa di setiap kecepatan semakin besar luas permukaan yang tertutup biofouling maka akan semakin besar juga nilai tahanan dan koefisien drag. Selain itu luas dari permukaan pelat yang tertutup biofouling yang semakin besar dan ketinggian biofouling juga meningkatkan nilai dari fungsi kekasaran permukaan pelat.
=====================================================================================================================================
Frictional resistance on the skin of the hull is strongly influenced by the level of roughness of the hull surface.
One factor that affects the level of roughness of the hull surface is due to biofouling. Biofouling is the accumulation of organisms on surfaces that are submerged in water. The accumulation of biofouling on the hull results in an increase in the roughness of the hull which affects the frictional resistance of the ship. This research is intended to determine how much influence biofouling has on the magnitude of the drag coefficient on a flat plate using towing tank test experiments where the results can be known how much resistance increases to the increase in roughness that occurs on a flat plate as a reference in shipbuilding. In this experiment, a variety of flat plate specimens with different amounts of biofouling are used to determine the effect on resistance. From the experimental results using towing tank test with three variations of biofouling coverage (19%, 56%, 98%), speed (0.5 m/s, 1 m/s, 1.5 m/s), it was found that at each speed, the greater the surface area covered by biofouling, the greater the resistance value and the coefficient of friction resistance. In addition, the
larger area of the plate surface covered by biofouling and the height of biofouling also increase the value of the plate surface roughness function.

Item Type: Thesis (Other)
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: I Putu Ngurah Widhi Dhaneswara
Date Deposited: 22 Feb 2024 01:26
Last Modified: 22 Feb 2024 01:26
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107279

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item