Re-Desain SMP Muhammadiyah 3 Kutorejo dengan Pembentukan Kemandirian Siswa Berkonsep Modern Islami dalam Upaya Peningkatan Citra Sekolah di Masyarakat

Jala, Maharani Nirmala Shakti Madya (2024) Re-Desain SMP Muhammadiyah 3 Kutorejo dengan Pembentukan Kemandirian Siswa Berkonsep Modern Islami dalam Upaya Peningkatan Citra Sekolah di Masyarakat. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 08411940000035-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
08411940000035-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Citra yang baik pada sekolah dapat diperoleh dari beberapa aspek, antara lain fasilitas yang dimiliki, kualitas pendidikan, prestasi siswa, transparansi dengan orangtua / wali murid, dan juga pembentukan karakter siswanya. Pembentukan karakter siswa menrupakan hal yang paling penting dalam membentuk citra sekolah. Ada beberapa cara untuk meningkatkan kemandirian siswa, salah satu nya adalah membangun fasilitas yang dapat melatih kebiasaan pengguna menjadi karakter yang mandiri, melalui desain interior. Untuk merancang interior yang dapat melatih kemandirian siswa ini, dilakukanlah beberapa kajian dan observasi untuk memahami permasalahan eksisting dari bangunan sekolah tersebut. Konsep kemandirian ini dapat diterapkan kepada ruang ruang di sekolah yang sering digunakan oleh siswa, seperti perpustakaan, masjid, kelas, dan ruang komunal. Selain merancang ruang ruang di sekolah agar dapat melatih karakter mandiri siswa, perlu dipertimbangkan juga mengenai kapasitas ruang, kenyamanan pengguna, dan standar sarana prasarana setiap ruang agar desain dapat berhasil secara optimal.
=============================================================================================================================
A comprehensive image of a school can be obtained through various aspects, including the quality of education, facilities available, student achievement, transparency with parents/guardians, and the formation of student character. Among these, the formation of student character stands out as the most crucial aspect in shaping the school's image. In this regard, creating facilities that can foster users' habits and develop independent characters through interior design is an effective way to increase student independence. To design an interior that can train students' independence, several studies and observations are carried out to understand the existing problems of the school building. This concept of independence can be applied to spaces in schools that are often used by students, such as libraries, mosques, classrooms, and communal spaces. Apart from designing the spaces in the school to train students' independent character, it is also necessary to consider the space capacity, user comfort, and infrastructure standards for each room to ensure optimal success of the design.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Sekolah, Citra, Mandiri, School, Image, Independence
Subjects: N Fine Arts > NA Architecture > NA6600 Education buildings
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Interior Design > 90221-(S1) Undergraduate Theses
Depositing User: Maharani Nirmala Shakti Madya Jala
Date Deposited: 19 Feb 2024 01:59
Last Modified: 19 Feb 2024 01:59
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107305

Actions (login required)

View Item View Item