Lingkungan Virtual Imersif Menggunakan Adaptive Lumen Unreal Engine 5

Kurniawan, Hilman Dwi (2024) Lingkungan Virtual Imersif Menggunakan Adaptive Lumen Unreal Engine 5. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07211940007001-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
07211940007001-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Registered users only

Download (51MB) | Request a copy

Abstract

Lingkungan virtual merupakan lingkungan buatan yang dibuat dengan bantuan komputer mereplika dunia nyata atau dunia fantasi dimana user bisa berinteraksi dengan lingkungan atau objek yang ada pada lingkungan tersebut. Imersif merupakan suatu kondisi ketika user mendapatkan sensasi atau menerima pengalaman yang menyebabkan user terserap pada kegiatan atau objek tersebut. Sehingga lingkungan virtual imersif yang dimaksudkan pada penilitan ini ialah kondisi ketika lingkungan virtual memiliki kemiripan yang tinggi dengan lingkungan dunia nyata sehingga dapat memberikan pengalaman seperti atau bahkan lebih baik daripada lingkungan dunia nyata pada kondisi tertentu. Contoh sederhana lingkungan virtual imersif, pada setting video game ketika waktu siang terdapat sumber cahaya matahari namun ketika malam sumber cahaya tersebut digantikan dengan bulan, dan efek pencahayaan yang diberikan juga berbeda ketika siang hari. Dengan ini, penilitan akan memfokuskan pada aspek pencahayaan untuk membuat lingkungan virtual imersif atau setidaknya mendekati imersif. Menggunakan lumen yang merupakan sistem pencahayaan baru dari Unreal Engine 5. Dengan lumen, global illumination dapat dilakukan secara real-time. Pada dunia nyata cahaya tidak hanya mengenai object kemudian berhenti, namun cahaya tersebut mengenai objek kemudian dipantulkan sedemikian rupa sehingga menerangi dunia. Selain itu cahaya memprojeksi warna dari suatu objek ke objek lain sehingga memberikan efek pantulan seperti kaca atau pada permukaan halus dan licin.Selain lumen digunakan juga beberapa parameter sehingga pencahayaan pada lingkungan virtual beradaptasi terhadap kondisi tertentu. Adaptasi dari pencahayaan akan dibedakan menjadi beberapa level, pada level 1 akan menggunakan parameter waktu hari siang dan malam. Pada level 2 diitambahkannya parameter waktu jam, dan tempat skenario pencahayaan. Dan pada level 3 menambahkan parameter cuaca, seperti cerah, berawan, hujan.

=======================================================================

Virtual environment is an artificial environment created with the help of computers to replicate the real world or fantasy world where users can interact with the environment or objects in the environment. Immersive is a condition when the user gets a sensation or receives an experience that causes the user to be absorbed in the activity or object. So that the immersive virtual environment intended in this research is a condition when the virtual environment has a high similarity with the real world environment so that it can provide experiences like or even better than the real world environment under certain conditions. A simple example of an immersive virtual environment, in a video game setting during the day there is a sun light source but at night the light source is replaced with the moon, and the lighting effects provided are also different during the day. So the research will focus on the lighting aspect to make the virtual environment immersive or at least close to immersive. Using lumen which is a new lighting system from Unreal Engine 5. With lumen, global illumination can be done in real-time. In the real world, light does not just hit the object and stop, but the light hits the object and then bounces in such a way that it illuminates the world. In addition, light projects color from an object to another object, giving a glass-like reflection effect or like on a smooth and slippery surface. In addition to lumens, several parameters are also used so that the lighting in the virtual environment adapts to certain conditions. The parameters are time, place, and weather. The adaptation of lighting will be divided into several levels, at level 1 will use the time of day and night parameters. At level 2 the parameters of the time of day, and the place of the lighting scenario are added. And at level 3 add weather parameters, such as sunny, cloudy, rainy.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Imersif, Lingkungan Virtual, Lumen, Unreal Engine 5. Immersive, Lumen, Unreal Engine 5, Virtual Environment.
Subjects: Q Science > QA Mathematics > QA269 Game theory
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Hilman Dwi Kurniawan
Date Deposited: 08 Aug 2024 07:32
Last Modified: 08 Aug 2024 07:32
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/108538

Actions (login required)

View Item View Item